Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Som rubriken lyder så har jag nyligen köpt en Volvo V70 från 2006. Den är manuell och har gått ca 25000 mil. När jag kollade på bilen var den allmänt fräsch men har sina fel. Jag köpte bilen på ett ställe som ligger ca 20 min söder om Örebro.

Nu har jag lämnat in bilen på Mekonomen för att åtgärda backen som är svår att få i/hoppar ur när jag drar upp kopplingen, förarsida fram hjullager. Nu så har Mekonomen dock hittat många andra problem som bör fixas snarast. kär kommer en lista samt pris för vad Mekonomen har hittat:

1. Hjullager fram höger och vänster:
(Hjulnav, kompl. (Demontering och montering) Hjullagersats ProMeister fram)
7810 kr.

2. Drivknutsdamasker fram:
(Byte drivknutsdamasker fram samtidigt som hjullager båda sidor Damask HF+VF yttre båda sidor)
2500 kr.

3. Bromsar fram:
(Bromsskiva ProMeister fram
Bromsbelägg ProMeister fram
Byte bromsar samtidigt som lager)
3740 kr.

4. Stabiliseringsstag Vänster fram:
(Stabilisatorstag ProMeister fram Byte stag)
1350kr

5. Hjulinställning:
(sne ratt)
1495 kr.

6. Byte växellåda
(Byte växellåda till beg+luftning koppling Växellåda beg)
16450 kr.

Växellådan var inte ett måste att byta men det var rekommenderat. Frågan är om jag kan få bilförsäljaren att betala dessa kostnader? hur ska jag göra och hur ska jag gå tillväga?

Jag köpte bilen den 27/8-25. provkörde lite och fick ner priset från 40 000 kr till 37 000 kr. har jag blivit totalt lurad?

Alla råd tas emot varmt!

MVH,
Ester
Blir nog allt svårt det där, för gammal och för många mil. Kan bli en läropeng detta

Möjligen finns en mycket liten chans att du kan lämna tillbaka den, om det i bilens VDN, varudeklaration inte står något om dessa fel
Konsumentköplagen ger dig bara rätt att reklamera sådant som avviker från vad man kan förvänta sig som normalt skick för ålder och mil. En 20 år gammal bil för 40 tusen är det fullt normalt tyvärr att den har reparationsbehov. Mycket av det du skriver är rena slitdelar, det skulle inte kunna reklameras på en nyare bil heller. Växellådan är nog det som jag ser som något som du kanske skulle kunna få stöd via ARN för en växellåda är inte en slitdel och ska inte behöva bytas.

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]

Är vissa färger värre än and[…]