Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

HJÄLP MED EL-FEL
Volvo v70n 2007 2.4 bensin

Bilen dog efter 30 min körning på e4. Bettede sig helt normalt fram tills den dog. Motorn var extremt varm överallt då den dog. Alla vätskor är i normala nivåer. Kunde rullstarta. Sen startar den som vanligt igen. Instrumentpanelen är död, men belysnings knapparna brevid ratten, lampan till varningsblinkers samt cigguttaget funkar. Fönstehissarna är död. Takbelysningen är död. Ac'n var död först. På väg hem började en del skit funka igen. Ac'n funkade senare. När vi kom hem så var ac'n igång plus baklyset och skyltbelysningen fast motorn och tändning var helt av... Motorn var inte varmare än vanligt efter resan hem. Tog av batteripolerna över natten. Nu funkar inte ac'n alls och baklyset är släckt när jag stänger av bilen. I övrigt beter den sig som igår, dvs ingen instrumentering, ingen fönsterhiss, ingen takbelysning. Motormässigt går den som vanligt.
Inga säkringar har gått. Batterierna är i gott skick. Alla jordpunkter verkar okej. Generatorn är okej. Vi har mätt oss fram på can bakom tändningen och can-high ligger på 0,8v och can-low ligger på 2,9v.
Har fått höra att det indikerar ett fel. Blev rådd att "Koppla ur en modul i taget tills du får rätt värde på Can - high" men fick aldrig veta vad denne menar med moduler eller vart. Är det då på CEM eller de sitter? Kommer man åt det underifrån eller behöver jag plocka lös hela den lådan?

Någon som har förslag på vad annars det kan vara för fel?

Finns det risk att bilen "börjar brinna" om jag kör den tills jag hittar felet? Vågar man koppla in ljudsystemet eller? 😅

Felkodsläsaren visar detta på bilden.
Snapchat-1487098513.jpg
Snapchat-1487098513.jpg (65.4 KiB) Visad 28 gånger

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

. Två biltransportfartyg har redan brunnit,[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

HJÄLP MED EL-FEL Volvo v70n 2007 2.4 bensin […]