Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zwizz
Hej!

Har under en tid haft ett mindre oljeläckage som nyligen har eskalerat till ett mer kraftigt sådant.

Vad brukar det vanliga vara? Det jag har gjort hittils är att kolla om VVT hjulena glappar och det gör dom men det är max 1-2mm glapp där och sen är det småkladdigt runt dreven där.

Är dock som mest kladdigt nedanför kamremskåpan, va och böt framdäck i veckan som va och såg då att det låg småpölar av olja på länkarmen på passagerarsidan och att det va rejält blött i hjulhuset och runt där.

Har läckt ur ungefär 2,5-3l olja på en månads tid nu.

Bilen har i dagsläget rullat 28200 mil.

Har någon tips vart man borde börja leta?

Mvh Martin
Kollat vevhusventilationen? Blir den igensatt så blir det övertryck i motorn. Kan därmed trycka ut olja vid vevaxeln eller än värre trycka ut någon axeltätning helt.. :-/

Jag ser att det har börjat fukta olja vid vevaxeltätningen (eller möjligen oljepumpen) på min bil, verkar rätt torrt vid kamaxlarna.
VVT.n blir lite kladdig på insidan av remskivan. B5244S2, har bara gått 65000 mil.. :-)
Oljestickan har aldrig åkt upp och det är heller inget övertryck i oljelocket, så jag antar att den är som den ska?

Men har tänkt att testa ”ballongtricket” för att utesluta det.

Om det skulle vara så att det är ett/båda VVT drevena som är problemet så skulle det isåfall räcka och köpa ett reparationskit med nya packboxar eller behövs då nya drev fast det inte är mycket glapp?

Snabb & tydlig info. Uppskattas. Tack! AB prin[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]

Hej igen. Ingen här som vet något om de[…]