Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Motorkod (B5234T3)
Hej!

Jag har nyligen bytt vattenpump, multirem och spännrulle på verkstad. Jag hade väl inga direkta problem innan men kändes som att det var dags för lite byte då dessa delar hade några år/mil på nacken.

Nu efter 1 vecka efter bytet så har det börjat gnissla/kvittrar något rejält någonstans ifrån multiremmen. Kvittret är så högt att det hörs in i kupén samt att det är skämmigt att köra runt. Ljudet är vid kallstart och fram tills att bilen är varm, då slutar det helt. Kvittret/gnisslet blir intensivare med högre varvtal.

Jag lämnade efter ett tag in bilen igen på samma versktad eftersom ljudet bara blev värre och värre. Han hittade inget fel men rekommenderade att reklamera spännrullen. Han kontrollerade generator, servo och ac rullarna också. Inget fel.

Så vad tror ni? Kan man ha fått en defekt spännrulle eller har ni något tipps på hur man kan konstatera att det verkligen är spännrullen eller något annat? Spännrullen samt multirem var en "SKF Flerspårsremssats VKMA 36226".

Vill gärna åka min Volvo utan att få blickar :crying:

Tack på förhand.

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]