Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ewa
#112390
Hej. Har chans på xenon från en s60-04. Inte kollat om det är både hel o halvljus. Passar dessa på min v70-02? Behövs programvara? Om jag har fattat rätt så kan det bli problem med bilprovningen. Någon som vet vad som gäller?
Användarvisningsbild
av ER
#112415
Dom passar då det är samma strålkastare på S60 och V70N och dom är av typen bixenon där du har xenonlampa av typen D2R med 4300K på halvljuset och vanliga halogenlampan (HB3 eller H9 på nyare) på helljuset. På helljuset så vinklas halvljuslampan upp och förstärker helljuset så det blir ok ljus även där.
Får du inte med så behöver du en kabelsnutt(kostar ca 600kr/st nya och du behöver 2st, en till varje strålkastare) som passar dina kontakter på bilen och "översätter strålisens kontakter" då dom på xenonstrålkastaren skiljer sig lite från dom du nu har på halogenstrålisarna och passar bilens.
Dessa är äkta "bolt on" jmfr 05- xenonen och ingen programvara behövs då du ändå inte kan få dom lagliga med nivåreglering som krävs och Volvo vägrar ändra detta, därför även byte xenon -04-xenon 05- inte fungerar i praktiken utan att ta bort nivågivaren pga hur höjdmotorn fungerar på gammla och nya strålisen.
Du kommer få felmeddelande om att en halvljuslampa är trasig pga. att xenon drar 35W/st mot halogen som vill ha 55w/st. Finns en enkel lösning på detta och det är att skifta en kabel bakom CEM:en till så som som riktiga xenonbilar har så du utnyttjar "rätt" ben på shunten, men nackdelen att du MÅSTE skifta tillbaka när du sätter i halogenlampor för att inte skada shunt och/eller dyra CEM:en.
Jag föredrar att kosta på mig 200kr för en fräst shunt med "rätt" motstånd som tar 10 sek att byta när man skall byta till halogen vid bes. och sitter i CEM:en, denna säljs på lite olika ställen men xenonkungen har samma som finns på TPC.
Borra en shunt själv för att få rätt motstånd är trial and error då det kan fungera och den kan brinna av och det blir helmörkt vid fel tillfälle, har själv fått 2st att brinna av pga hur tunn tråden/banan är när meddelandet inte kommer pga rätt motstånd uppnåt.
Dock är denna typ av konvertering med riktiga originalprylar 10000ggr bättre än den typ som använder sig av H7/H7R lampor och ger diffus ljusbild och bländar mer än nödvändigt och allt och alla om dom ställs normalhögt hur du än justerar på dom vilket dessa lampor inte gör vid samma höjd pga sin skarpa kant ljus/mörker.
Även om det tar kanske 1 tim/år att byta så är det värt varenda krona med original jmfr konv-kit med medioker ljusbild och överstylat med både lila (8000K) och superlila(14000K) ljusfärg som inte ger mer ljus utan är enbart styling.

SBP-problemet löser man genom att köra halogen vid bes och byter sen tillbaka till xenonen.
Iom. att 02-04/R-xenonen (vilka är exakt samma sak) har riktigt glas så kan du behålla strålkastartorkarna då du inte har repkänslig plast att ta hänsyn till som 05-strålisar har och därför högtrycksspolning.
av ewa
#113026
för ett bra svar.
Användarvisningsbild
av exup
#113031
Jag har orginal Bi-xenon på min,är det 5000k?(Lånar tråden lite :D )
Användarvisningsbild
av ER
#113054
exup skrev:Jag har orginal Bi-xenon på min,är det 5000k?(Lånar tråden lite :D )
4200-4300K skall det vara då det är den temperaturen som stipuleras av EU.
Bra bilder finns på xenonkungens sida hur lampornas sken ser ut på ett ungefär. Dock tyckte jag mitt gammmla 6000K kit var lite mer blått än dessa bilder, men det kna likaväl bero på att strålkastarerns glas var slipat och ejj klart som på bilderna.
Användarvisningsbild
av exup
#113138
Jag såg att dom som var mest populära är 6000K och kostar 716:- paret,om man nu skulle vilja byta tilldessa,är det krångligt?
Användarvisningsbild
av ER
#113176
exup skrev:Jag såg att dom som var mest populära är 6000K och kostar 716:- paret,om man nu skulle vilja byta tilldessa,är det krångligt?
Lampbytet i sig är inte så farligt, men det är "lite" trångt om plats i dom nya strålkastarna så jag tror det blir enklare och snabbare att lossa hela strålkastaren samt fronten för att komma åt bultarna för att få svängrum och se vad man gör om man inte kan bytet utan och innan så man kan skruva i blindo eller låter någon som man känner som kan byta utan att ta bort saker.
EDIT: Att 6000K är populärast beror inte på att det ger mest ljus för det ger 5000K, det har med mer det svagt blåa sticket att göra som 6000K har och är den optimala ljustempen ljusmängd/styling innan det går över till att enbart vara styling och sämre ljus på köpet samt onödigt intresse från högre ort.

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]