Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har en del strul med min V70, det började i vintras när bilen stod på jobbet ett par dagar när det var riktigt kallt, och när jag skulle köra hem den var den orkeslös och rök extremt mycket vitt..
Jag tog mig hem och körde in den i garaget och såg att oljestickan hade tryckts ut en bit och det kom rök från det röret, så vevhusventilationen var min första tanke.
Det var även vit kräm i motoroljan.
Jag tror inte att det har frusit någonstans då kylarvätskan var blandad 50/50 och ska tåla ner till -40°, och även spolarvätskan var blandad 50/50 och ska klara -30°.

Pga väldigt mycket övertid hela våren hann jag inte göra något åt bilen förens nu under semestern, jag köpte ett komplett vevhusventilationskit (slangar, oljefälla, packning till insuget etc) och bytte allting, jag tog även isär alla slangar jag kom åt (som röret som går över motorn från turbon till intercoolern) och sköljde ur med bromsrengöring för att få bort all olja.
Jag har även bytt motorolja och filter, jag har köpt billigaste motoroljan med rätt klassning från Biltema och har tänkt varmköra motorn och byta med den 2 gånger, och sedan byta en tredje gång till Castrol Edge, med oljefilterbyte varje gång.

När jag hade monterat ihop allting igen och bytt olja en gång så provkörde jag bilen, och jag är övertygad om att det behövdes bytas då bilen nu har ordentligt med ork igen, man känner att turbon laddar som den ska och det går att varva en del, men det ryker fortfarande väldigt mycket från både avgassystemet och i motorutrymmet, vid turbon.

Här blir jag dock lite fundersam, jag fyllde på med kylarvätska och det har sjunkit lite sedan provkörningen men det kan bero på luftfickor, men det är även olja i röret som går över motorn från turbon, vilket rengjordes ordentligt så någonstans trycker turbon ur olja..
Jag kände på impellern till turbon när jag hade röret borta och det var lite, lite glapp men inget ovanligt mycket, den kändes ganska bra så frågan är om det är något stopp i oljekanalerna som gör att oljan inte cirkulerar som det ska och läcker ut från turbon?

Men om det går olja från turbon, in i intercoolern och vidare in i motorn så borde det inte ryka vitt utan blått..
Det ryker även en hel del från motorrummet som sagt, så det kan ju vara så att det läcker olja därifrån som går in i avgassystemet?
Jag har kollat motoroljan och den ser ny och fin ut, inget vitt kräm i den än så länge..

Jag är lite lost på vad jag ska börja felsöka nu, är det oljan som är boven så borde det som sagt inte ryka vitt så frågan är om det är turbon som behöver bytas..?
Den känns ju dock bra och laddar ok som jag kan känna, jag har dock inte mätt laddtrycket.
Eller kan det vara en spricka i blocket som släpper in vatten, alternativt topplockspackningen som behöver bytas..?
Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?