Sida 1 av 1

Motorn på en V70N börjar "bluddra" efter ett antal mil.

Postat: lör 02 aug 2025, 10:05
av Albireo
Hej!
Denna V70N från 2000 har ett knepigt fenomen.
Den är lättstartad. Går oftast bra ett antal mil (oftast mer än ca 5mil.)
Sedan börjar den "bluddra" och kan gå riktigt dåligt / stanna.
En lösning har varit att med låg växel / höga varv köra vidare med "bludder".
När den stannat har batterispänningen sjunkit till 11-12V.

Först trodde jag att det kunde vara något batteri / laddproblem.
En annan begagnad generator / och ett nytt batteri har inte hjälpt.

Men börjar undra om inte det är något annat.
Kan inte se att denna bil har någon "laddbox" (under framrutan), som nyare Volvo V70 har.

Hur ska man felsöka vidare?

Re: Motorn på en V70N börjar "bluddra" efter ett antal mil.

Postat: lör 02 aug 2025, 11:48
av Erik Å
Albireo skrev: Idag, 10:05 Sedan börjar den "bluddra" och kan gå riktigt dåligt / stanna.
Misständer den på nån cylinder alltså..?
Det som det inte finns diagnos på är om någon insprutare är igensatt eller om en tändspole är dålig på högspänningssidan. Borde iofs ge "misfire" men säkert är det inte. Ta ur och kolla stiften när den gått dåligt, blir något sotigare än de andra?
Hur långt har stiften gått? Provat injection cleaner?
Kolla att slangen till map-sensorn inte har vittrat sönder. Det brukar den göra efter 20 år :-)
Är det fortfarande låg spänning med nytt batteri och generator?

Edit: Med fräscht och fulladdat batteri borde man kunna köra minst en timme även om generatorn laddar nada.
Om bluddringsproblemet är bränsle- eller luftrelaterat så borde man rimligen kunna se att "fuel trim"-parametrarna vinglar iväg när problemet uppstår. Förutsatt att man har grejer att läsa från OBD förstås ;-)
Går det att fastslå att problemet är kopplat till en viss cylinder (pga sotigt stift) så är det läge att växla plats på tändspolar och spridare

Re: Motorn på en V70N börjar "bluddra" efter ett antal mil.

Postat: lör 02 aug 2025, 12:42
av GLIZ
Erik Å skrev:
Albireo skrev: Idag, 10:05 Sedan börjar den "bluddra" och kan gå riktigt dåligt / stanna.
Misständer den på nån cylinder alltså..?
Det som det inte finns diagnos på är om någon insprutare är igensatt eller om en tändspole är dålig på högspänningssidan. Borde iofs ge "misfire" men säkert är det inte. Ta ur och kolla stiften när den gått dåligt, blir något sotigare än de andra?
Hur långt har stiften gått? Provat injection cleaner?
Kolla att slangen till map-sensorn inte har vittrat sönder. Det brukar den göra efter 20 år :-)
Är det fortfarande låg spänning med nytt batteri och generator?
Instämmer med Erik Å.
På beskrivningen skulle jag kolla tändspolarna. Det kan komma när motorn blivit varm.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Re: Motorn på en V70N börjar "bluddra" efter ett antal mil.

Postat: lör 02 aug 2025, 15:16
av kebabpizza
Men är problemet med låg spänning löst då?

Re: Motorn på en V70N börjar "bluddra" efter ett antal mil.

Postat: lör 02 aug 2025, 18:52
av GLIZ
Jag hade nyligen samma problem på min Chrysler 300M. Köpte 2 bra begagnade, bytte 2 inge respons. Tog de två utbytta, bytte 2 till ingen respons. Samma en gång till och nu går den som en dröm.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Re: Motorn på en V70N börjar "bluddra" efter ett antal mil.

Postat: lör 02 aug 2025, 18:56
av GLIZ
kebabpizza skrev:Men är problemet med låg spänning löst då?
Det är ju troligt att en spole är trasig. Det sitter en spole på vardera tändstift så om det är en spole som behöver bytas så är det ganska enkelt att åtgärda utan att ens mäta dem.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Re: Motorn på en V70N börjar "bluddra" efter ett antal mil.

Postat: lör 02 aug 2025, 20:35
av Albireo
Tack - Återkommer!