Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Jag har idag en SAAB 900 -94(150HK) som jag nu funderar på att byta ut till en S80. Vi har sen tidigare tittat på S60 och verkligen gillat denna bil, men då prisorna på s60 börjar på 120 000 så har vi istället börjat titta på S80 som man då kan få från 80 000.

Den S80 vi har tittat på har en 140 HK motor och frågan är då om detta kanske är för lite för en sådan bil? den känns lite "slöare" än den SAAB jag har idag, men å andra sidan är konforten mycket högra. Vad anser ni om 140 motor i s80?

En sak som jag märkte var att när jag kände lite lätt på kopplingen under färden, d.v.s tryckte ner den någon cm för att "känna på den" så märkte jag att det var något som slog lätt och knappt märkbart. Man kan jämföra det med när man satt på ett nytt cykeldäck på en cykel och det finns gummi rester på däcket som slår emot lätt för varje varv hjulet rullar. Är detta något som är vanligt?

Slutligen så är frågan vad en s80 -00 som gått när 11 000 mil(fullservad) med vinterdäck och halv kassa sommardäck bör kosta? Bilen får anses vara i normalt skick.

MVH
Jimmy
av Arne
Vad som är rätt pris är svårt att säga, jag brukar kolla på Blocket.se och jämföra, det är nog det mest relevanta. Sen om den är slö med 140 hk motorn och det tycker jag den är, men å andra sidan är inte 170 hk så mycket vassare. Ska du ha en lite piggare motor så välj en 2,4 T den med lättrycksturbon, den är inte så törstig heller. Ljudet du hör då du trycker ner kopplingspedalen är inte alls bra, välj dig en annan bil i stället eller få åtgärdat kopplingen. Det finns hur många begagnade S80 som helst att välja bland. Lycka till.
av snowman
Bilen är satt till 86 000 kr vilket jag tycker låter som ett bra pris?

Bilen är enligt följande:
Volvo s80
140 HK motor
Helläder
gått när 11 000 mil
Bra vinterdäck
Två nya bakdäck
Två kassa framdäck
Antispin
Drag

Jag har sen tidigare provat s60 140 samt 170 HK motor och igentligen är ju 170 motorn att föredra, det betyder dock inte att 140 motorn är helt uteslutet, för rätt pris kan det vara intressant.

Du säger att ljudet man hör när man trycker ner kopplingen är inte bra? Kanske jag förklarade klumpigt. Det låter inget, men när man trycker lätt på kopplingen så kan man känna svagt att något vibrerar/går emot, det är spårt att förklara. Men vissa bilar kan man ibland höra ljud från däcken när de kör föbi precis som om det sitter någon gummi rest på däcket som rör vid något, så känns det men då väldigt svagt.

Kan jag kontrollera kopplingen på något vis? jag har hört något om att man ska köra upp i 3ans växel, trycka ner kopplingen, varva upp lite och sen släppa upp kopplingen, om bilen inte gör ett ryck så är kopplingen uppsliten?

MVH
snowjim
Användarvisningsbild
av greeeken
Med tanke på att 140 och 170 motorn är samma så är det väll same shit .
2,4T är törsitg det är ju vanligt bland volvobilarna.

Men jag hade föredragit en 170 hästars motor.
Kan hålla med om att du borde kolal på en annan bil.
Finns massor av s80 ute till salu.
av snowman
Ni säger att det finns många S80 -00(ej första modellen) Men söker jag ex på blocket efter S80, Pris max 90 000, Miltal max 10 999 så får jag upp 5 s80 som stämmer in, tittar man på priset så ligger det runt 80-90.

Jag bor mitt i Skåne, det gör att det blir 2 S80 kvar som stämmer in? Har ni kanske något tips?
Användarvisningsbild
av Gizz
snowman skrev:Ni säger att det finns många S80 -00(ej första modellen) Men söker jag ex på blocket efter S80, Pris max 90 000, Miltal max 10 999 så får jag upp 5 s80 som stämmer in, tittar man på priset så ligger det runt 80-90.

Jag bor mitt i Skåne, det gör att det blir 2 S80 kvar som stämmer in? Har ni kanske något tips?
Jag köpte min S80 140 hk -00 med drygt 16000 mil på mätaren hos en SAAB Opel handlare. Dom värderar inte S80 lika högt som hos Volvo försäljaren. Jag gav 80 000 för den.
av snowman
Gizz skrev:
snowman skrev:Ni säger att det finns många S80 -00(ej första modellen) Men söker jag ex på blocket efter S80, Pris max 90 000, Miltal max 10 999 så får jag upp 5 s80 som stämmer in, tittar man på priset så ligger det runt 80-90.

Jag köpte min S80 140 hk -00 med drygt 16000 mil på mätaren hos en SAAB Opel handlare. Dom värderar inte S80 lika högt som hos Volvo försäljaren. Jag gav 80 000 för den.
Vad anser du om den motorn? fungerar den bra i den bilen?
Användarvisningsbild
av Gizz
snowman skrev:
Vad anser du om den motorn? fungerar den bra i den bilen?
Jag tycker att den är ok. Det är ju inte något fartmonster direkt. Men för att åka bil med är den helt ok. Ligger man i ideal hastigheten runt 100 är den ganska pigg. Motorn går helt klart bäst i hastigheter runt 100. Jag är mycket nöjd med min bil måste jag säga. Lite mer motor vill väl alla ha. :)

Förbrukningen är ganska schysst ligger på mellan 069-0,78.

Mellan 140 - 170 hästaren märker jag inte någon större skillnad. Har inte kört så väldigt mycket 170 hästare men ingen större skillnad. Ska man ha bättre klipp får man nog titta på de större motorerna.
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]