Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

när jag åker på motorväg och det regnar och det ligger en massa vatten på vägbanan så börjar bilen skrika högt. Låter riktigt högt och barnen blir rädda. Samma sak gäller om man åker och det är mycket blötsnö på vägen. Missljudet försvinner när mängden vatten sjunker.

Samma sak var det på den förra V70 AWD (-02) som jag hade.

Någon har sagt att det skriker så när det kommer vatten på gummiremmen som driver AC mm mm.

Någon som vet vad det kan vara? Bilen ska in på 6000-mila nu och tänke ta upp frågan då ...
hansandreasson skrev:Hej,

när jag åker på motorväg och det regnar och det ligger en massa vatten på vägbanan så börjar bilen skrika högt. Låter riktigt högt och barnen blir rädda. Samma sak gäller om man åker och det är mycket blötsnö på vägen. Missljudet försvinner när mängden vatten sjunker.

Samma sak var det på den förra V70 AWD (-02) som jag hade.

Någon har sagt att det skriker så när det kommer vatten på gummiremmen som driver AC mm mm.

Någon som vet vad det kan vara? Bilen ska in på 6000-mila nu och tänke ta upp frågan då ...
vad jag har hört så är det något med avgassystemet och fyrhulsdriften att göra. när man kör på moddig väg med typ blötsnö och bilen märker att den bröjar tappa fäste så kopplas bakhjulen in och samtidigt skvätter det upp kall snömodd på avgassystemet som gör att det krymper och då går emot fyrhjulsdriften och då blir det ett jävla oljud.

Är något jag läst här på forumet för ett tag sen när jag märkte att exakt samma problem har min far med sin xc70 04a och den låter bara i snö eller riktigt mycket vatten.
Användarvisningsbild
av greeeken
Men det låter ju inte så bra.
Att avgassystemet ska krympa så mkt.
Kanske ska hänga lite längre ner då om detta verkligen stämmer.
Men då måste det ju bara vara på AWD bilar för har inte märkt på "vanliga" bilar
av grabb85
greeeken skrev:Men det låter ju inte så bra.
Att avgassystemet ska krympa så mkt.
Kanske ska hänga lite längre ner då om detta verkligen stämmer.
Men då måste det ju bara vara på AWD bilar för har inte märkt på "vanliga" bilar
japp jag är ju inte helt säker på att detta är 100% rätt men min far ska lämna in sin xc70 på service i augusti och när vi ringde och bokade tid så förklara jag felet då far min inte är så teknisk, men dom sa inget speciellt när jag beskrev det men sa verken bu eller bä när jag berätta om avgassystemet och den biten heller så det kan ju va rätt men vad jag hört ska det va ganska billigt att fixa, bara att ändra lite på röret och ha en bricka eller nåt imellan för det är nog bara någon/några mm som det handlar om.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]