- lör 22 mar 2025, 09:48
#1604896
Min V70n 2,5t har dålig kupévärme. Den ökar när varvet ökar och värmen försvinner med varvet.
Så kör man på 3 an och håller varv på 3000 så kommer bra värme. Men så fort man släpper gasen så sjunker värmen direkt.
Motorns temp står på 90 grader enligt mätaren
Och även datorn säger samma temperatur.
Läser jag av kupétemperatur i kupén med bilen med dator så skiljer den sig cirka 2 grader från extern vanlig termometer.
Vid tomgång och låga varv mäter jag 30-35grader på luften som kommer ut ur utblåsen.
Enda felkoden som ligger är på luftkvlatetsensorn.
Hur kan man kontrollera spjällen som ändrar luften?
Känns ändå konstigt eftersom värmen ökar med varv!
Det jag har bytt.
Värmeelementet i kupén är nytt.
Vattenpumpen är bytt.
Kylaren är spolad.
Har kört kalibrering via autocom/delphie hör att flera spjäll går fram och tillbaka men ingen felkod eller så.
Så kör man på 3 an och håller varv på 3000 så kommer bra värme. Men så fort man släpper gasen så sjunker värmen direkt.
Motorns temp står på 90 grader enligt mätaren
Och även datorn säger samma temperatur.
Läser jag av kupétemperatur i kupén med bilen med dator så skiljer den sig cirka 2 grader från extern vanlig termometer.
Vid tomgång och låga varv mäter jag 30-35grader på luften som kommer ut ur utblåsen.
Enda felkoden som ligger är på luftkvlatetsensorn.
Hur kan man kontrollera spjällen som ändrar luften?
Känns ändå konstigt eftersom värmen ökar med varv!
Det jag har bytt.
Värmeelementet i kupén är nytt.
Vattenpumpen är bytt.
Kylaren är spolad.
Har kört kalibrering via autocom/delphie hör att flera spjäll går fram och tillbaka men ingen felkod eller så.