Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DufuS112
Som frågan lyder, vilken enhet är det för lufttrycksmätaren på en vanlig statoil-mack? Blev lite konfunderad när jag pluggade in min 12V kompressor hemma och kollade lufttrycket, 50 psi, när jag dagen innen på macken fyllt på 2.6 kg! eller vilken enhet det nu var??någon som vet, enligt en enhetsomvandlare på nätet ska 2.6kg/cm2 vara samma som ca 38 psi!! därför undrar jag vilken enhet det är på macken!! Oj vilken snurrig text,hoppas någon förstår! :oops: :P
av Motörhead
Man brukar väl mäta det i "Bar". 2.4bar är väl vanligt för 15-tums däck.
Fast hur man räknar om det.......
Användarvisningsbild
av DufuS112
Jo, sant, men 1 bar är även 1.019716 kg/cm2 så den skillnaden är minimal, kan dock tänka mig att mätaren på min lilla 12V kompressor är rejält missvisande, får ta och köpa en lufttrycksmätare och kolla efter!
Användarvisningsbild
av Gizz
Jag litar inte en sekund på mätarna som mackerna har. Har pumpat däcken efter dom några gånger för att sedan se att de visar ordentligt fel vid en kontrollmätning. Sen spelar ju temperaturen in också. Köp en annan mätare och använd den.
av poan
Temperaturer spelar in enligt:
P x V= n x R x T
P x V / T = konstant
(T = ºK)

P-O
Användarvisningsbild
av camaro69
poan skrev:Temperaturer spelar in enligt:
P x V= n x R x T
P x V / T = konstant
(T = ºK)

P-O
Tack.

Jag tror att alla förstår.

Har försökt förklara för min systers, brors pappa. Men han förstod inte.
:wink:
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]