Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jagspringer
Glapp i högre yttre styrled fick jag på besiktningen. Verkar ju inte jättesvårt att byta själv. Dock läste jag att man ska göra en hjulinställning efter, och det har jag redan funderat på så det är väl lika bra.

Frågan är då om det fortfarande är värt att göra själv om jag ändå ska betala för en hjulinställning efteråt.

PÅ bytadäck.nu läste jag detta: "En fördel med att byta styrleder hos en mekaniker är att de alltid genomför en hjulinställning åt dig." Stämmer det att det alltid ingår? I så fall känns det som att jag inte ens kommer spara pengar på att försöka göra det själv?
Senast redigerad av 1 jagspringer, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Den enda hjulinställning du behöver göra är att justera toe på framaxeln. Går att fixa själv, finns olika metoder med att spänna snören längs bilen eller bygga ett jättestort skjutmått av plankor (min favoritmetod) :-D
Finns diverse trådar här på jagrullar.
viewtopic.php?f=22&t=155254
Youtube-videotips viewtopic.php?f=19&t=183711&p=1600006#p1600101

Men det finns ett enkelt fultrick som du kan använda: Observera exakt hur ratten står när du åker på en raksträcka. Byt styrled och sen justerar du på styrleden tills ratten är tillbaka till samma läge på samma raksträcka. Då har du ganska exakt samma toe som innan ingreppet. Om den sen var rätt eller fel är en annan femma :-)

Innan du byter så kan du mäta längden på styrstaget med skjutmått eller linjal, sen skruvar du i den nya styrleden tills det blir samma längd, då är du ungefär rätt. Finjustera med metoden ovan.
Stämmer långt i från att hjulinställning i samband med styrleds byte alltid ingår, det är isf i det fallet att verkstaden som gör själva bytet ÄVEN har räknat in kostnaden för hjulinställningen och upplyser om detta. Men i regel nej, det är nått man oftast får betala extra för och många vanliga mek verkstäder har inte ens instrument för detta. Så kolla innan du ev lämnar in bilen till en verkstad om dom kan utföra hjulinställningar också så slipper du åka till annan verkstad för det specifikt.
Dem flesta seriösa verkstäder rekommenderar däremot att man ska göra en sådan justering - men inte lika med att det ingår per automatik.
Sen angående hjulinställning, är det inte gjort på länge så är det oftast en bra investering att få alla vinklar uppmätta och justerade så har du sparat dig pengar framöver på ex däckkontot m.m.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Att mäta upp okritiska och icke-justerbara hjulvinklar som caster och kpi tycker jag personligen är att kasta pengar i sjön. Men det är givetvis valfritt.
Det är toe och camber på fram- och bakaxel man behöver ha koll på. Till camber klarar man sig långt på ögonmått (eller vattenpass), se länk ovan.
Och toe går faktiskt att mäta själv med tillräcklig noggrannhet, det viktiga är att kolla den ca vart 3-4:e år. Eller hålla järnkoll på hur däcken slits.
Toe driver efterhand när länkarmsbussningarna sätter sig. För att inte tala om vad glappa styr- och spindelleder kan ställa till med men de bör förstås bytas.

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]