Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ASvensson04
Tjenare!

Märkte för ca en månad sen att det läckte olja mellan växellådan och motorn så antog att det va packboxen som hade gett upp. Tydligen var det en plugg ovanför vevaxeln som hade ramlat ur och har nu ersatt den med en frostplugg/stålplugg som volvo säljer. Iallafall har jag monterat tillbaka allting till sitt vanliga utförande. Idag när jag skulle fylla på olja så gjorde jag dom momenten (fylla 2L starta bilen få bort bubblorna sen fylla återigen 2L starta motorn få bort bubblorna) första gången så spottade ur lite olja men antog att det bara va så att det va luften som kom så fyllde på 2L återigen och kom extremt lite olja den gången, inge luft bara en lätt strimma olja som kom ur antog att luften kanske hade försvunnit. Fyllde återigen i 2L och skruva tillbaka slangen in i "kåpan" på växellådan och sen startade jag bilen och förde den genom alla växellägen i 4-5sek per läge. när jag gjorde det så "klonkade" det till i lådan. Blev lite lätt orolig och tänkte kolla ifall den driver men de gör den inte. Tänkte höra ifall någon har nån ide om va det kan vara? är lådan så känslig så att den har gått sönder bara genom det där lilla jag gjorde?
Har tömt ur all olja nu och gjort om processen. Verkar inte pumpa nå olja överhuvudtaget. Har pumpen gått helt åt helvete? Förstår inte hur den kan har gått sönder även när man gjort hela processen så som Volvo vill att man ska göra.

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]