Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Charmed
Tjo.

Volvo v70 2004 2.5t Motorkod - B5254T2

Fick lite problem med vattenpump som rasade och då gled kamremmen av och allt stannade.
Nu är toppen borta och alla ventiler.

Ytterst små märken i kolvarna, 2 krökta ventiler samt 6st som gjort en touch i kolv så dom är liiiiite snea. Dessa läcker med t-röd men inte mer. Resten är täta.

Funderar nu på att byta alla ventiler, slipa in dom med lite pasta.

Måste jag då chimsa in alla ventiler på nytt? Alltså mäta och montera rätt koppar?

Om jag köper en begagnad topp på skroten och använder mina gamla kammar, måste jag även då chimsa in med andra koppar?

Nya ventiler kostar 2500 kr.

En begagnad topp kostar 5000 kr.

Vet ej vilket som är bäst väg att gå.
Användarvisningsbild
av Charmed
Var, förutom volvo butiken kan man köpa lyftare som passar?
av vrmlnd
Lyftare finns på skruvat, trodo mfl, men några shims behöver du inte, det är hydrauliska lyftare på den motorn, finns inget att justera. Hade inte bemödat mig flytta kammar ifall jag hade en komplett topp. Du borde klara dig med att slipa in nya ventiler i befintlig topp, men det finns (en liten) risk att ventilstyrningar tagit skada som inte kan räddas med inslipning. 5.000 låter dyrt för topp till den motorn.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Försvann inte hydrauliska lyftare strax innan millenieskiftet? Eller blev de kvar på turbomotorerna enbart?
Jag har inga på min -00 B5244S2
av vrmlnd
Erik Å skrev:Försvann inte hydrauliska lyftare strax innan millenieskiftet? Eller blev de kvar på turbomotorerna enbart?
Jag har inga på min -00 B5244S2

Det kan stämma, men oavsett kan man väl inte shimsa ventilerna
Användarvisningsbild
av Charmed
Tänkte om det fanns billigare än volvo orginal i deras butik.

Jo dom är mekaniska.

Och man chimsar inte med ett chims utan byter hela lyftaren. Dom finns i olika mått.

Dock hittar jag inte mer än ett ställe olika tjocklek. Där går dom lös på ca 300 styck.

Kanske funkar? https://www.youtube.com/wa[…]

240 startar inte

Nu har jag felsökt ännu mer på den[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p&[…]

Jag har endast problem med backväxel när[…]