Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har en s60 från 2001 som jag tänkte byta kupéfilter på. Köpte ett igår på Biltema för 109 kr. Nu skulle jag bara vilja veta hur man gör och var filtret sitter?

Någon som kan hjälpa mig?

MVH

O
Användarvisningsbild
av Brezzz
Hej.
Tag loss panelen under handskfacket så ser du en vit(?) låda som är filterbehållaren. Skruva loss botten med fyra skruv och dra ur det gamla filtret, installera det nya, på med panelen, klart!
Lycka till!

/Fredde
Användarvisningsbild
av Funk
Ett tillägg bara, Biltemas filter är billigt och bra. Det saknar dock kolfilter och är mindre bra på att ta bort lukter än orignal kolfilter, livslängden är också något kortare än original men med tanke på det låga priset kan man kosta på sig att byta lite oftare...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Brezzz
Ja just det.
Glömde säga att om du köper orginalfiltret så står monteringsbeskrivningen tryckt på insidan av förpackningen.
av Seafront
I bilens instruktionsbok skrivs det om multifilter och luftkvalitetssensor… är multifilter och kupéfilter innehållande aktivt kol exakt samma filter, samma sak?

Var på däckverkstaden och började prata luftkvalitetssystem i Volvo med en annan kund. Han påstod att det finns en ytterligare beståndsdel utöver multifilter och sensor, tydligen en ozon-komponent. Är det någon som vet mer om denna komponent? Behövs service på den?
Användarvisningsbild
av Funk
I bilens instruktionsbok skrivs det om multifilter och luftkvalitetssensor… är multifilter och kupéfilter innehållande aktivt kol exakt samma filter, samma sak?
Jag tror att kolfiltret är det ja..
Han påstod att det finns en ytterligare beståndsdel utöver multifilter och sensor, tydligen en ozon-komponent
Kan det vara PremAir systemet, som skall oskadliggöra marknära oxon?
Det är väl ett helt passivt system. vars effekt dessutom är diskutabel.. Inget man kan serva heller utan är väl någon beläggning på kylaren om jag fattat det hela rätt..

/Thomas
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]