Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreasm78
Jag har en XC90 -04 som har börjat bete sig märkligt. Igår fungerade den precis som normalt men idag när jag körde in till jobbet började flera varningslampor lysa. Antisladdsystemet är satt ur funktion, elsystem behöver service och halvljusen kom upp flera gånger med felmeddelande.
När jag skulle köra hem upptäckte jag att alla tre bromsljusen lyste konstant och slocknar inte vad jag än gör. Har även fått bromsfel i displayen och ABS-lampan lyser nu. Dessutom när jag stänger av tändningen och tar ur nyckeln lyser displayen fortfarande, fast svagt. Efter en stund slocknar den men sen såg jag att den tändes och släcktes flera gånger efter jag klivit ur bilen.
Jag har testat att göra bilen strömlös, dvs koppla bort batteriet, men det gjorde ingen skillnad. Dessutom när jag kopplade bort batteriet och kopplade in det igen så gnistrade det mellan batteripolen och sladden så det verkar som något system är konstant inkopplat?
Bilen startar utan problem och batteriet är relativt nytt så det borde inte vara något problem där.

Någon som har någon smart tanke om detta innan jag kör in den till verkstad och ser pengarna försvinna i snabb takt...
av tengin
Jag bara spånar här, så jag kanske är ute och reser. Men hade det varit min bil så hade jag börjat med grejorna nedan.

Dragkrok på bilen? Jag hade börjat med att koppla bort kabeln som går ut till dragkrokskontakten som steg ett.

Steg två om det inte hjälper - koppla ur styrenheten till dragkroken.

Steg tre, kolla om det läckt in vatten framme under instrumentpanelen. CEM:en borde rimligtvis kunna spöka om det kryper in vatten i den.

Eller kan det vara bromsljuskontakten vid pedalerna? Tycker inte det borde kunna påverka så kraftigt men det kan vara värt att kolla.
Tack för svaret med alla ideer! Bilen stod med batteriet urkopplat hela natten och i morse när jag anslöt batteriet igen var alla fel borta. Körde en runda och allt var som vanligt igen. Mycket märkligt! Antar att det bara är en tidsfråga innan samma sak sker igen...
av tengin
Kul att höra att det löste sig så enklelt.
Håller tummarna att det bara var en temporär glitch innan.

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?