Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vitablend
V70-02, 2.4, Automat.

Har sedan ett år fått ganska många motorstopp (40-50st).
-Alltid efter en längre uppförsbacke i lägre hastigheter. Men aldrig mitt i backen.
-Alltid med varm motor.
-Oavsett om bilen är nytankad eller nästan tom.
-Aldrig i högre hastigheter.
-mycket bättre under sommaren och sämre nu när kylan kom tillbaka.
-ev finns en koppling till vänstersvängar..

Någon som har en idé på orsaker jag enkelt kan utesluta och hur? Eller en mer kvalificerad gissning på själva orsaken?

-Kabelgenomföringen till pumparna under baksätet ser hela och fina ut.
-Gasspjället ser rent och fint ut men tyvärr av den dåliga modellen med vit etikett.
Kan tillägga att bilen aldrig tjurar vid start och att det efter ett motorstopp alltid går att starta bilen på första försöket.

(Drygt med automat bara när man måste stanna bilen och lägga i parkeringsväxeln för att starta om och inte kan göra det i farten..)
På min -00 hade gummislangen till map-sensorn fått torrsprickor och var i princip helt av intill nippeln på insuget, enkelt att kolla. Spana efter en tunn (ca 8mm) slang från insuget till en liten svart plastkub ca 30x30x30mm. På gamla V70 mk 1 sitter map gömd under sargen ovanför kylaren.

Om du råkar ha en "assisted air valve" så kan den ha beckat igen med sot, relativt enkel att tvätta som tur är :-)
viewtopic.php?f=19&t=175540&start=10#p1547938
Slangen till MAP-sensorn är hel, den är gammal så den luckrar upp sig i ytan men hel. Kanske provar att byta den ändå, billig felsökning. Kan själva sensorn ge upp?

Däremot var en av dom tunna slangarna till luftburken skadad vid insuget men ska det kunna påverka tomgång så mycket att det ger motorstopp?…
Visst kan det bli fel på map-sensorn, det borde sätta felkod men säker kan man inte vara.
Sen har du ju MAF också. Som jag fattar det så mäts luftmängden vid litet gaspådrag med MAP, och vid stort pådrag med MAF. De är bra i varsin ände av området så att säga :-)

Har du kollat om du har en 'assisted air valve'? Fastnar den i öppet läge så får motorn tjuvluft på lågt gaspådrag, adapteringen av tomgångsvarvtalet försöker trimma bort felet men det blir pannkaka (läs tjuvstopp på tomgång) till slut..
Samma sak med tjuvluft via evap purge valve och bromsservo (med tillhörande slangar). All tjuvluft lägger krokben för den automatiska tomgångsjusteringen ;-)
Ett annat åldersrelaterat fel; termostaten i luftförvärmningen intill luftfilterboxen går mot allt varmare temperatur när termostaten åldras. Inte gynnsamt för effekt eller bränsleförbrukning att åka på luft som är +50C men det borde inte ge motorstopp.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag kan ha fel men kupefiltret tror jag vi kan släppa som möjlig felkälla :-D
Jag är ganska övertygad om att jag inte har en ”assisted air valve”.

Som jag förstår av Erik Å’s beskrivning av MAP och MAF så borde det om det är någon av dom vara MAP det är fel på då mot problem kommer i lägre hastigheter?

Lite pinsamt att jag helt glömt att komma tjuvluft så det ska jag göra direkt.

Bränslefiltret är inte bytt av mig, men har bara haft bilen ett år och det ser relativt nytt ut. Men det kommer jag också göra strax ändå.

Kupefilter hoppar jag över ;) resten är bytt i somras utom tändstift. Men jag har en jämn gång och bra tomgång mellan motorstoppen så jag har svårt att se kopplingen till tändstiften?

——-

Allt jag har funderat på och gjort hittills har varit för att undvika bytet av gasspället (vitt magneti marelli) som egentligen känns som det mest troliga felet efter allt jag läst.

Eftersom jag har förstått det som att man med ett likadant spjäll med samma nummer inte skulle behöva en mjukvaru-uppdatering av bilen så har jag köpt ett exakt sånt (vit etikett med rätt nummer) som skulle vara kontrollerat och fungerande. Men med det nya spjället funkade bilen skitgdåligt. Den gasar själv, har svajande varvtal och hackar sig fram på tomgången, växlar dåligt (och farthållaren la av). Med det gamla spjället tillbaka funkade det bra igen.

Kan det vara så att jag behöver fixa mjukvaran ändå eller kan jag konstatera direkt att det nya ”fungerande” spjället va kasst?
Kan meddela att bensinfilter och MAP hade tyvärr ingen effekt och det troliga problemet är väl helt enkelt det mest sannolika, alltså spjället.

Men för att upprepa min senaste fråga. Om jag köper ett exakt likadant spjäll, måste jag ändå lämna in bilen för mjukvaru-tjaffs?
Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]

Är det någon som har monterat nyare bak[…]