Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan,
Har lite problem med grabbens S60-02 med 2.4T motor, som läcker olja som jag tycker kunna se ut att vara vid övergång från bromsrör(kopplingsrör) till slavcylinder/utrampningslagret.
Där det skulle kunna läcka är alltså vid den plast detalj (med luftningsnippel ) . jag kan inte hitta några ersättningsdelar att byta ut denna mot. vad kan de heta? se bild
Jag har bytt koppling + urtrampningslager/slavcylinder för ca 2 år sedan så jag hoppas det inte läcker vid den!
Koppling rörkoppling.PNG
Koppling rörkoppling.PNG (329.41 KiB) Visad 309 gånger
Vad tror ni problemet kan vara? tänker att det kan vara något med oringarna som sitter i denna plastdetalj som är dåliga!
Japp, jag köpte ny plast-"armbåge" till min V70 -00 eftersom det läckte vid den. Det var nog egentligen rost på luftnippeln upptill som hade krupit ner in under o-ringen på just den. Även luftnippeln går att lirka ut ur plaströret om man lyfter låsclipset. Gudskelov går plaströret att byta från utsidan av kopplingshuset.. :-)

Rannsakar minnet, jag tror att luftnippel med tillhörande o-ring följde med nya plaströret, dock tyvärr inte o-ringarna till rörkopplingarna mot slavcylinder respektive huvudcylinder.
De verkar inte vara upplagda som reservdel, kanske går att köpa på någon maskinfirma?
Jag läste någonstans om sprickor i plaströret men jag såg inga på mitt, måste varit o-ringarna som strulade. Plaströret kostade väl typ 600-700 kr :-/ det var ett par år sen.
Till min gamla V70 heter delen 9181332, kan inte garantera att det är exakt samma. Googla Volvo 9181332.

Behövs inte bilen dagligen, lirka ur luftnippeln och ta med den till en maskinfirma som säljer o-ringar. Köp 3 st :-)
Putsa bort all rost från luftnippelns o-ringsäte innan återmontering med ny o-ring.
Byt o-ringar på rörkoppingarna också.
Decoy01 skrev: fre 27 dec 2024, 20:50 Tackar, det ska jag kolla upp!
Vid närmare eftertanke, ta loss hela plaströret från bilen innan du lirkar ur luftningsnippeln. det är lort och rost därinne som skulle kunna hamna i rörsystemet och slavcylindern annars..
Vatten och lort kommer in genom hålen som låsclipsen är instuckna igenom :oops: Lorten är visserligen på utsidan av o-ringarna men grejar man med kopplingarna kan lorten lätt hamna på insidan. Klokast att ta loss hela röret och tvätta det invändigt innan återmontering. Om det nu är sprickfritt :-)

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?