Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Terrorture
Hej!
Min v70 2.5T 03 har börjat dra mer bensin än vanligt och ja lurar på om någon här inne kan hjälpa mig.

Det är så att färddatorn visar skyhögt på förbrukning/100km.
Speciellt vid start då går den upp till 99.9/100
Samt att den luktar endel bensin när den går på tomgång.

Tacksam för tips!
av AlexanderE
Terrorture skrev: lör 14 dec 2024, 06:21 Hej!
Min v70 2.5T 03 har börjat dra mer bensin än vanligt och ja lurar på om någon här inne kan hjälpa mig.

Det är så att färddatorn visar skyhögt på förbrukning/100km.
Speciellt vid start då går den upp till 99.9/100
Samt att den luktar endel bensin när den går på tomgång.

Tacksam för tips!

Har liknade samma "problemet" på min Volvo S70, eftersom det är vinter nu och kallare så det brukar dra mer.
Tex från höstas var det ca 8,9 liter bränsleförbrukning per 100 km och nu är det 12-13 liter per 100 :bored:

Har du automat så det drar mer än manuell.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Generella orsaker till hög bränsleförbrukning:
Orsak #1: Anliggande broms. Med tiden börjar bromsoken kärva om man inte underhåller dem. Står t.o.m. som tips i instruktionsboken till min bil, så sant så sant :-)
#2, För lågt däcktryck. Höj till max rekommenderat tryck.
#3, Skräpdäck med högt rullmotstånd. Köp bara däck med A-klassat rullmotstånd. Konflikt med hastighetsindex tyvärr, jag fuskar lite där :-/ Öka INTE bredden, det är ingen slump att tävlingscyklister kör på däck smala som varmkorvar :-D
#4, Fel toe-inställning på fram eller bakaxel. Bör ligga så nära noll som möjligt.
#5, Luftförvärmningen har fastnat i läge varmluft, standardfel på "icke-turbo" byggda runt år 2000. Ger insugsluft som håller 30-40 grader och det gör motorn trött och knackbenägen, motorstyrningen hanterar detta genom att sänka tändningen vilket i sin tur sabbar verkningsgraden.
#6, Kamaxlarna står fel.. (teoretiskt)
#7, Olämplig olja. Jag åker numera själv på helsyntet 0W30 eftersom det är OK enligt instruktionsboken! Spar lite vid kallstart.
#8, håll aerodynamiken ren; inga ankstjärtar, vindavvisare, takboxar eller husvagnsspeglar!
#9, Körstil :-D Frirulla så mycket det går med manuell låda i stadstrafik. Motorbromsa inte med varvtal under "fuel cutoff" varvtalet (som är 1500 rpm på äldre bilar); då går det faktiskt mer bränsle än om man frirullar med motorn på tomgång
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
FenioN skrev: lör 14 dec 2024, 20:58 Termostat. Vet inte hur mycket det för men går tempen upp till arbetstemperatur
Det gör massvis om motorstyrdonet ligger kvar på "kallstart"-blandning dvs extrafet onödigt länge :-/ Förutom att oljan inte får sin rätta viskositet.
Har man ingen tempmätare bör man läsa ut motortemp via OBDII eller vad man nu har för diagnosgränssnitt.. Sen kan man ju känna på blocket själv, ska vara rätt hett :-)
Förutom fel på termostaten kan det vara så att temperaturgivaren ger fel värde så styrdonet luras tro att motorn är kall fast den inte är det
Typiskt tecken på att styrdonet tror att motorn är kall är att tomgångsvarvet höjs till 1200 - 1500 rpm
av Terrorture
Tack för alla svar. En grej jag märkte var att en broms låg på rejält så jag trodde det var problemet men icke! Den bluddrar lite och går med hög förbrukning på låga varv men när jag kommer upp i 70-80 så är förbrukningen typ normal.
Sen “pruttar” den när jag stänger av. Även lite seg reaktion på gasen från stillastående.
Jag blir tokig. Ska sälja bilen och den gör inte annat än att krångla.
av Lostshadow
Hej ,

Läs ut felkoder.
Om det går så kolla upp fuel trim med en scanntool.

Låter för min del som ett vakuum lekage. Den suger in tjuvluft och lambdasonden meddelar att höjer bensinen. Enkelt förklarad.

Df går den bättre vid högre varvtalen.

Kan vara en spridare som droppar med. Dvs att den inte stänger helt.

Df luktar avgaser bensin och förbrukning ökar rejält.
Den "bluddrar" pga förmkt bensin.

Dåliga tändstift kan orsakar det med men tror inte att förbrukning ökar så mkt.

Mvh LS
Senast redigerad av 1 Lostshadow, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Testa injection cleaner..
När är tändstiften bytt sist? Det är väl 6000 mils livslängd på stift med 1+3 elektroder om jag inte minns helt fel
Se över vakuumslangarna i motorrummet, de smalare slangarna brukar drabbas av torrsprickor efter typ 20 år..
Hur ser luftfiltret ut?

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?