Generella orsaker till hög bränsleförbrukning:
Orsak #1: Anliggande broms. Med tiden börjar bromsoken kärva om man inte underhåller dem. Står t.o.m. som tips i instruktionsboken till min bil, så sant så sant
#2, För lågt däcktryck. Höj till max rekommenderat tryck.
#3, Skräpdäck med högt rullmotstånd. Köp bara däck med A-klassat rullmotstånd. Konflikt med hastighetsindex tyvärr, jag fuskar lite där

Öka INTE bredden, det är ingen slump att tävlingscyklister kör på däck smala som varmkorvar
#4, Fel toe-inställning på fram eller bakaxel. Bör ligga så nära noll som möjligt.
#5, Luftförvärmningen har fastnat i läge varmluft, standardfel på "icke-turbo" byggda runt år 2000. Ger insugsluft som håller 30-40 grader och det gör motorn trött och knackbenägen, motorstyrningen hanterar detta genom att sänka tändningen vilket i sin tur sabbar verkningsgraden.
#6, Kamaxlarna står fel.. (teoretiskt)
#7, Olämplig olja. Jag åker numera själv på helsyntet 0W30 eftersom det är OK enligt instruktionsboken! Spar lite vid kallstart.
#8, håll aerodynamiken ren; inga ankstjärtar, vindavvisare, takboxar eller husvagnsspeglar!
#9, Körstil

Frirulla så mycket det går med manuell låda i stadstrafik. Motorbromsa inte med varvtal under "fuel cutoff" varvtalet (som är 1500 rpm på äldre bilar); då går det faktiskt mer bränsle än om man frirullar med motorn på tomgång
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar