- tis 26 nov 2024, 08:58
#1595881
Hej!
Efter att ha skruvat vid den nedre rattaxelknuten på min Volvo S80 från 2000 råkade jag bryta kontaktrullen när allt monterades ihop igen. Jag tyckte att ratten och hjulen stod i samma position som när jag började, men något gick fel.
Nu har jag ingen el till ratten och monterat av kontaktrullen. Den är trasig och skramlar inuti, så jag behöver byta den. Här är mina frågor:
1. Vilka kontaktrullar passar till min bil? Är det ett spann av årsmodeller, chassinummer eller motorkoder som avgör kompatibiliteten? Jag har inte hittat en begagnad rulle med exakt samma artikelnummer, men jag såg en video där någon använde en rulle med annat artikelnummer utan problem. Är det säkert?
2. När jag skaffat en ny kontaktrulle, hur undviker jag att samma sak händer igen? Bör jag lossa rattaxelknutarna och centrera dem på något sätt? Hur säkerställer jag att ratten och hjulen står korrekt i förhållande till varandra?
Tack på förhand för all hjälp och tips!
Efter att ha skruvat vid den nedre rattaxelknuten på min Volvo S80 från 2000 råkade jag bryta kontaktrullen när allt monterades ihop igen. Jag tyckte att ratten och hjulen stod i samma position som när jag började, men något gick fel.
Nu har jag ingen el till ratten och monterat av kontaktrullen. Den är trasig och skramlar inuti, så jag behöver byta den. Här är mina frågor:
1. Vilka kontaktrullar passar till min bil? Är det ett spann av årsmodeller, chassinummer eller motorkoder som avgör kompatibiliteten? Jag har inte hittat en begagnad rulle med exakt samma artikelnummer, men jag såg en video där någon använde en rulle med annat artikelnummer utan problem. Är det säkert?
2. När jag skaffat en ny kontaktrulle, hur undviker jag att samma sak händer igen? Bör jag lossa rattaxelknutarna och centrera dem på något sätt? Hur säkerställer jag att ratten och hjulen står korrekt i förhållande till varandra?
Tack på förhand för all hjälp och tips!