Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Har nyligen köpt en Volvo V70 - 06. Automat, bensin med 2.4 motorn. Den har snart gått 24 000 mil och den har en servicebok ifylld till 2020. Så fyra år utan att veta vilken service som gjorts.

Kamremsbyte skedde då den gått 15 000 mil. För nio år sedan. Så vill lämna in bilen till verkstad för byte av den.

När den ändå är inne, vad bör jag serva mer?Tanken är att äga bilen tills den ger upp helt, så vill gärna ha den i bra skick.
Tack för era svar.
Automatlådsoljan, bör jag lämna in den för sköljning trots att jag inte vet när den är bytt senast? Har haft en nyare Audi automat som växlade fint. Tänkte förlänga bilens livstid genom att skölja växellådans olja men det orsakade bara massa problem i efterhand. Så vet inte om man kan bara skapa mer problem med denna Volvo också?
Sampa94 skrev: lör 23 nov 2024, 00:09 Tack för era svar.
Automatlådsoljan, bör jag lämna in den för sköljning trots att jag inte vet när den är bytt senast? Har haft en nyare Audi automat som växlade fint. Tänkte förlänga bilens livstid genom att skölja växellådans olja men det orsakade bara massa problem i efterhand. Så vet inte om man kan bara skapa mer problem med denna Volvo också?
Volvo har ingen intervall på oljan i automatlådan så det är väl inte helt osannolikt att den aldrig är bytt.
Många kör tills det rasar, bokstavligen.
fjohan82 skrev: lör 23 nov 2024, 17:00 Volvo har ingen intervall på oljan i automatlådan så det är väl inte helt osannolikt att den aldrig är bytt.
Många kör tills det rasar, bokstavligen.
Okej, låt oss gissa att den aldrig är bytt. Borde jag lämna in den för sköljning?

När jag hade som mest problem med min Audi efter automatlådsoljebytet, så fick jag till mig att man bör byta med jämna mellanrum eller inte alls. Vänta för länge och byta oljan kunde göra växlingen sämre än innan bytet. Någonstans verkade det stämma i min situation. Men samtidigt är ju Volkswagens automatlådor kända för att funka fint tills de börjar krångla. Och då krångla rejält (!?).
Har din bil drag och kulan ser sliten ut, som skulle visa mycket husvagns dragning ,då ska du byta oljan .Om inte kan du lugn vänta ,detta kan man läsa på Volvos serviceinstruktioner.
Jag tänker inte byta olja till min XC 90 -07 ,utan ska lita på bilens varningssystem som ska varna om smutsig olja. Systemet ska finnas i alla fall i min bil.

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]