Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JakobSchildt
#1594722
Hej allihopa.

Har ett konstigt elfel med min volvo s80 2.4 från 2000.

Under tiden bilen körs så tänds och släcks motorlampa, abs-lampa, anti-slir lampa, servicelampa från och till. Det tänds och släcks inte ihop utan kan lysa själva eller så lyser flera lampor samtidigt. När jag scannar bilen med icarsoft så får jag inte fram några felkoder som tyder på ett specifikt problem (enligt mig). Bilens prestanda påverkas ej när lamporna är tända eller släckta. Har testat att byta batteri med ett som jag vet är OK men det hjälpte inte. Se bifogade bilder.
Bilagor
10.jpg
10.jpg (3.04 MiB) Visad 5227 gånger
9.jpg
9.jpg (715.66 KiB) Visad 5227 gånger
8.jpg
8.jpg (749.9 KiB) Visad 5227 gånger
7.jpg
7.jpg (750.65 KiB) Visad 5227 gånger
6.jpg
6.jpg (785.89 KiB) Visad 5227 gånger
5.jpg
5.jpg (3.14 MiB) Visad 5227 gånger
4.jpg
4.jpg (3.12 MiB) Visad 5227 gånger
3.jpg
3.jpg (3.23 MiB) Visad 5227 gånger
2.jpg
2.jpg (2.92 MiB) Visad 5227 gånger
1.jpg
1.jpg (3.04 MiB) Visad 5227 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1594751
Felkoden för "low battery voltage" kan nog ligga bakom alla de andra..
Datoriserade system brukar inte gilla spänningsdippar, inte helt ovanligt att de får tokfnatt :-)
Kolla batteri/generator och allt kablage inklusive jordflätor.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1594774
Många av de rapporterade felen verkar vara att elektronikenheter inte får förväntat svar från andra enheter eller sensorer..
Enheterna dör inte på exakt samma (låga) spänningsnivå; en del förblir vakna medan andra somnar eller startar om vid spänningsdippar. Då blir det så här. :oops:
Elektronik kan dessutom hamna i odefinierade lägen, alla utvecklare vet inte vad "brownout" innebär och Volvo kräver vanligtvis bara full operation mellan 9-16V i sina specar. Inte ett ord om hur system får bete sig under 9V och vid vilken spänning 'Power On Reset' ska triggas.. :-D Been there..
(undantag motorstyrning som ska funka ner till ca 6V under "cranking")
av JakobSchildt
#1595207
Erik Å skrev: tis 12 nov 2024, 14:47 Felkoden för "low battery voltage" kan nog ligga bakom alla de andra..
Datoriserade system brukar inte gilla spänningsdippar, inte helt ovanligt att de får tokfnatt :-)
Kolla batteri/generator och allt kablage inklusive jordflätor.
Hej igen! Har felsökt lite mer nu. Kan inte se att generatorn eller batteri faller mer än normalt i spänning vid belastning. Spänningen för generatorns laddström spikear inte heller upp till 16V som jag har hört kan hända, och därmed trigga felkoder i datorn.

Börjar fundera på om det är CEM:en som spökar. Tycker dock att jag har väldigt milda symptom för ett potentiellt CEM-problem. Hur ska jag fortsätta min felsökning?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1595222
Många bilar idag får många olika och lustiga felkoder nör batterispänning blir för låg. Har du koll på laddnings/batteri lampan i instrumentet? Funkar inte den kan inte generatorn ladda som den kan, eller inte alls. Spänningen på batteriet får aldrig vara under 12V (i start ögonblicket kan den sjunka under 10V). På tomgång ska det vara 13,5V - 14,5V. Annars är något fel.
Om inte laddningslampan inte lyser med tändning på kan felet vara i laddningsregulatorn eller kolen till generatorn som sitter (oftast) däri.
av JakobSchildt
#1595278
lennarte skrev: mån 18 nov 2024, 08:00 Många bilar idag får många olika och lustiga felkoder nör batterispänning blir för låg. Har du koll på laddnings/batteri lampan i instrumentet? Funkar inte den kan inte generatorn ladda som den kan, eller inte alls. Spänningen på batteriet får aldrig vara under 12V (i start ögonblicket kan den sjunka under 10V). På tomgång ska det vara 13,5V - 14,5V. Annars är något fel.
Om inte laddningslampan inte lyser med tändning på kan felet vara i laddningsregulatorn eller kolen till generatorn som sitter (oftast) däri.

Jag nollade alla felkoder i datorn och körde sedan cirka 10 mil innan den slogs på igen. Under alla 10 mil körde jag med en icarsoft scanner inkopplad hela tiden. Den visade batterispänningen som en graf. Spänningen varierade mellan runt 14V och 13.5V. Jag kikade även på batterispänningen samtidigt som motorlampan började lysa. Inget konstigt där. Spänningen fluktuerade inte mer än vanligt. Jag scannade datorn efter motorlampan börjat lysa. Dessa var koderna jag fick upp. i CEM:en kom det inte upp några felkoder. Detta tyder på att det inte är den som felar?
1.jpg
1.jpg (3.44 MiB) Visad 4733 gånger
2.jpg
2.jpg (3.75 MiB) Visad 4733 gånger
3.jpg
3.jpg (3.95 MiB) Visad 4733 gånger
4.jpg
4.jpg (3.85 MiB) Visad 4733 gånger
5.jpg
5.jpg (3.57 MiB) Visad 4733 gånger
6.jpg
6.jpg (3.75 MiB) Visad 4733 gånger
av sicnarf
#1595287
Din generator laddar ok och fungerar som den ska. Kolla din batterstyrka nu efter att bilen stått stilla över natten. Då kan man utesluta att felet ligger där. Då får du ta ut CEM och kanske löda om det.
av Lostshadow
#1595328
Hej ,

Ser ut som nån kontakt problem. På olika inlägg visar dom bilderna av din scanntool alltid 1A01 30 power signal too low.

Tyvärr säger scanntool inte exakt vilken felkod och vart den kom ifrån. Det gäller alla felkoder.

Borde visar t.ex. CEM a160 ( exempel bara )


Jag hade kollad detta först. Om försörnings spänning försvinner pga dåligt kontakt flippar allt annat ur.
Den 30 power hittade jag inte i elschemat till v70 01- 02 , bara en huvudsäkring som heter ngt liknande med 30.
Power distribution är nog lik din 00 .

Jag vet det inte exakt just nu men ska kolla.

Har för mig att det är säkrings boxen i motorummet. Finns stora säkringar under till som fördelar strömen till mindre säkringar.
Förklara mer senare.

Känns som att dom annan felkoder du har är bara följe felkoder pga kontaktproblemet .

Testa battetiet :

Gör det hemma , ifall bilen inte starta.

Slår till tändningen, belysning, helljus, fläkt på högt varv , bakrute värmen.

Låt detta går i 3 - 4 minuter. Om bilen starta utan problem efter dom 4 min är batteriet bra.
Ett frisk batteri klara detta lätt.

Testa generatorn .

O.b.s inte efter batteri testet. Då måste den först hinner att ladda upp battetiet. Test blir fel annars.

Gör samma sak som batteri testet men bilen går i tomgång.

Mät spänningen på batteripolarna . Du borde har 13 - 13,5 volt minst.
Går den under 12,3 volt är generatorn inte frisk.
Sämsta mätvärde är 12.8 volt och det är förlite för att ladda upp batteriet.

Provar dom enklar test.

O snälla lödda INTE om ngt på CEM !!

Tror ej det ngt fel där och om så yttrar det sig annorlunda.

Mvh LS

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]