Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krösus
Hallå!
S80-1999.

Idag när jag stannade vid en rondell och skulle vidare slutade bilen driva.
Jag frikopplade och la i växel, när jag släppte upp kopplingen upplevde jag en dov smäll(kan ha varit något helt annat) , men då rörde sig inte bilen framåt.

Med bilen på tomgång kan jag lägga i alla växlar utan att röra kopplingen men bilen rör sig inte.

Kopplingen upplever jag som ”normal”, alltså pedalen känns som vanligt, men det händer inget när jag försöker lägga i växel.

Vad kan problemet vara? Är det kopplingsras, växellådan, någon annat med drivlinan?

Tips mottages!

Hissade upp bilen och snurrade på hjulen med och utan växel i men det är ingen skillnad, snurrar lika lätt. Dock så om jag snurrar ena hjulet så rör sig inte det andra. Utan bara just den sidan jag snurrar..

Mvh
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har du tur är det bara någon av drivaxlarna som gett upp; inner- eller ytterknut som havererat. Händer sånt så blir antagligen damasken på knuten i fråga strimlad :-/
Kanske splinen på axeltappen som hoppat ur hjullagret pga tappad eller lös centrumbult, sånt händer.

Kolla när du snurrar upphissade hjul med växel i; roterar även innersta delen av drivaxeln närmast växellådan?
På vänster sida kan du från hjulhuset se "koppen" på innerknuten precis intill lådan (fullt rattutslag så ser du bättre om hjulet sitter kvar). På höger sida behöver du titta in mitt under bilen för att se drivaxeln där den går in i lådan.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av Krösus
”Tyvärr” får jag väl säga så snurrar dom. På båda sidorna. 🙈
Bytte drivaxeln på
Vänster sida för ca 2 månader sen så där bör allt vara fint och fräscht, tänker om något kan ha hoppat loss för att dom här problemen ska uppstå? Eller är det långsökt?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det låter ju som misstänkt samband med drivaxelbytet..
Tryckte du in axeln tillräckligt långt så att låsclipset klickade i?
Annars kan tappen glida ut ur lådan.. Finns nån här som lyckades med det, tror axeln hängde på ytteränden av splinen och så vreds den sönder eftersom det var för liten yta som var i ingrepp.
av Krösus
Problemet är hittat… Mycket riktigt så har jag inte tryckt in axeln tillräckligt, rev isär det och kan konstatera att änden av axeln samt lårclipset sitter kvar i lådan🙈
Jag tyckte jag var så jäkla noggrann och tryckte in den, men inte uppenbarligen..

Så nu måste jag försöka lossa clipset för att försöka dra ut änden av axeln, den sitter som
En kapsyl..

Tråkigt men skönt att problemet är hittat😅
Användarvisningsbild
av Erik Å
Låter som misstänkt materialfel på axeln om den nu har gått av trots att låsclipset är på rätt plats (djup)..
Var det made-in-China eller märkesgrejer? Kanske går att kräva ersättning eller iallafall reklamera om axeln var feltillverkad typ saknar härdning..?
Det finns väl iallafall hopp om att lådan är OK om det bara går att få ur axeländen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Undrar om det är genomgående hål genom differentialdreven? Isåfall kanske man kan ta ur höger drivaxel och knacka ur resterna av den vänstra med en lång pinne genom differentialen?
Gissar bara, har ingen aning :-) Om man hittar en bra bild på en lös eller ännu hellre isärplockad M56 växellåda kanske det går att se.

Nope!

.

M66, borde ju vara snarlik M56:
20:00 Så nära men man ser inte riktigt :-D
Jo kanske vid 22:00, ser ju faktiskt ut att vara hål rakt igenom! Dock med en axel på tvären genom hålet men den verkar smalare än drivaxeldiametern.
Kanske går att komma förbi med en smal pinne :-)

av Krösus
Uppskattar tiden du lägger, grymt med videos också😁

Men ja, det känns lite vekt att det går av, för som du skriver, clipset är ändå på plats..🤔🤷‍♂️..

Köpte det på skruvat, har för mig det var NTY som tillverkare. Vet inte vart dom har sin tillverkning, men jag ska höra av mig till skruvat iaf.

Nu är planen att försöka få loss clipset som det är öppet, annars får jag prova den varianten du länkar om det är möjligt 😁
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om du får ut clipset kanske det går att fiska upp axeländen med en supermagnet..? Den borde ju inte gå särskilt trögt att dra ut. Kan dock ha totalt fel där :-)
Lycka till, berätta hur det går!

Ps om innerknuten är hel på din gamla axel skulle jag föreslå att du köper en ny SKF ytterknut och ev ny damask till inner på trodo och renoverar axeln.
Så gjorde jag, var ute på villospår med kinesisk ODM axel som inte höll ett halvår, och sen återgick jag till original FAG (välkänd tysk precision). Blev som ny med en färsk ytterknut :-D

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?