Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Drogen
Hur fungerar original nivåreglering egentligen? Anledningen till att jag frågar är att jag lastade ganska tungt häromdagen. Enligt specen på bilen (jag fick en kopia på leveransnotan på nybilsförsäljningen) har jag nivåreglering. När jag hade lastat ner bilen och startade förväntade jag mig att bilen skulle justeras upp men inget hände. Är det inte så det ska fungera, eller är det kanske trasigt? Jag har inga knappar att justera med. Är det möjligen en annan typ av ”nivåreglering”?
Användarvisningsbild
av MartinS
Den bygger upp trycket i dämparen av den rörelseenergi som blir när den rör sig. Du behöver alltså köra några hundra meter för att bilen skall höja sig.

/Martin
av Drogen
Super, tack! Både frugan och jag reagerade nämligen precis likadant och sa att "det känns ju inte som vi är nerlastade..." trots hela sommarens lager av godsaker direkt från BorderShop. :D
av stefnil29
Är det vanligt att ena sidan bak är lägre än den andra? Det är nämligen så att min vänstra sida är ca: 1cm lägre än den högra sidan bak. Tilläggas att jag har aut nivåreglering. Tacksam för svar då garantin går ut snart.
Användarvisningsbild
av ateist75
stefnil29 skrev:Är det vanligt att ena sidan bak är lägre än den andra? Det är nämligen så att min vänstra sida är ca: 1cm lägre än den högra sidan bak. Tilläggas att jag har aut nivåreglering. Tacksam för svar då garantin går ut snart.
Vänster sida är lägre på min också (stillastående), jag vet inte hur det ser ut under färd.
Fast min bil har gått 19000mil och en 00a.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Någon som vet hur man kan avgöra/se om man har automatisk nivåreglering? :???:
Användarvisningsbild
av MartinS
V70BiFuel03 skrev:Någon som vet hur man kan avgöra/se om man har automatisk nivåreglering? :???:
Om fjädern sitter runt dämparen bak har du inte nivomat. Om fjädern sitter bredvid dämparen har du nivomat.

/Martin
Användarvisningsbild
av Driver64
MartinS skrev:Om fjädern sitter runt dämparen bak har du inte nivomat. Om fjädern sitter bredvid dämparen har du nivomat.

/Martin
Va? På min bil som har nivåreglering ser dämparna ut så här:
Bild
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
MartinS skrev:
V70BiFuel03 skrev:Någon som vet hur man kan avgöra/se om man har automatisk nivåreglering? :???:
Om fjädern sitter runt dämparen bak har du inte nivomat. Om fjädern sitter bredvid dämparen har du nivomat.

/Martin
Aha, Då ska jag ta & kolla det. Tackar !
V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]

Pigg v70 vs slö v70

Hej. Har haft en v70n från -00 i snart 10 &a[…]

Hej! Tygmattan är blöt. Även den gr[…]

Visst kan det vara bränsleproblem.. Sen om t&[…]