Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

har problem med ABSen på min V70 som jag inte lyckas lösa på egen hand så här kommer ännu en tråd i ämnet. Är i desperat behov av tips från er som har erfarenheter av det här, kan ju omöjligen vara den första v70-ägaren med detta problemet...

Bil: V70 2.4 Manuell, 170hk, 2004

Historik:
Abs-lampan tändes och meddelandet "Abs/antisladd service erfodras" visades. Felkoden var "Right rear wheel sensor. Faulty signal", vilket jag tror motsvarar det svenska "felaktig signal". Testade släcka felkoden och startade igen. Lampan tändes då inte förrän jag kommit upp i hastighet. Min teori var att det var fel på mätvärdena, vilket borde vara problem med magnetremsan som sitter bak i hjullagret (bara kuggkrans fram här).
Efter byte till nytt hjullager (Biltema) visas felkoden "Right rear wheel sensor. No signal", dvs svensk motsvarighet till "ingen signal". Lampan tänds från start efter att den släcks med datorn, dvs behöver inte komma upp i hastighet först. Tänkte då att det kanske ändå var fel på absgivaren om nu inga värden alls kom fram, så jag spenderade en kväll till i mörkret på parkeringen och bytte även abs-givaren (Biltema).
Nu har jag följande beteende: När jag startar bilen och rullar igång hörs ett rytmiskt knarrande ljud, ungefär som om man skruvar med ett spärrskaft 1 sekund, pausar en sekund, skruvar 1 sekund osv. Ljudet ökar i hastighet när man ökar farten. Vid ca 20-30 km/h slutar ljudet, och i samma ögonblick tänds ABS-meddelandet och gul varningstriangel.
Bilen går bra i övrigt, förutom ett läckage vid tankning vilket nog inte har med detta att göra. Märks ingenting under körning. Det är inte så att abs-lampa tänds och släcks lite godtyckligt utan när den är tänd så är den tänd tills man släcker den eller kopplar ur batteriet.

Teori:
Min spekulation är antingen spruckna lödningar i abs-boxen, eller problem med kablaget/kopplingar mellan absgivaren och boxen.

Hur tar man det här vidare? Är det bara att lämna in på verkstad för felsökning eller kan man göra någon mer (rimlig) felsökning själv? Kan ju såklart bryta mig in i abs-boxen och kika men gissar att jag oavsett inte kommer kunna avgöra om något är trasigt där...
Tror ej på abs modul. Detta med lödning är bara 850 och v70 till 2000 . V7n har inte detta problem vad jag vet.

Svårt i ditt fall . Bättre vara på plats vid bilen.

Mer svår utan scanner då den kan visar vad varje sensor " läser" .
Du kan testa att kopplar om kablar sensor bak höger till sensor bak vänster och vänster till höger .Ta några sladdar.. så kan du testa om felet hänger med till vänster sida. Du ser oxå att klabelage bak fram tills abs modulen är frisk om felet " vandrar " från höger till vänster bak.

Finns oxå möjligheten att mäta ohm varje sensor ( bortkopplad från modulen. ) alla skulle har samma värden.

Som sagt scanner = bäst

Bytte du hjulbultar ? Om ja så kollar längden.

Annars känns det som att det fina Biltema hjullager är söndrig redan.

Om ngt skulle ta i i sensorn skulle den vara kass redan.

Mvh LD
USB uttag

Tack för hjälpen. Bra tips. På kje[…]

Jag har kladdat på Hammerite smooth silver p[…]

Skrikande ljud

Hej! Finns det någon som kan identifiera pr[…]

https://www.youtube.com/watch?v=RBCd0XYC_Wk https[…]