- ons 04 sep 2024, 17:55
Hej
Jag har en Volvo S80 år 2004 som alltid varit servad på Volvo i Göteborg. Sedan april ser jag att det saknas uppskattningsvis 4-5 deciliter glykol i behållaren, men det har ej blivit lägre nivå sedan april. Jag har aldrig sett och kan inte heller nu se något läckage på marken. Mycket märkligt att det saknas glykol...
Jag har mätt glykolhalten med en kalibrerad optisk mätare och den visar:
- Minus 25 grader för Etylenglykol
- Minus 23 grader för Propylenglykol
Har även provat mäta min andra bils glykolhalt och då visar det minus 35 respektive 32 grader (vilket väl är normalt).
Jag vill inte blanda ut med vatten på S80, då jag anser detta värdet för gradtal redan nu är för lågt.
Jag har Etylenglykol och Propylenglykol hemma, men vet inte vilken typ jag ska använda.
Glykolen i S80 är grönblå (om det har någon betydelse).
Vad använder Volvo på S80 som original - Etylen eller Propylen?
Tacksam för svar!
Hälsningar Christian Sjöberg
Jag har en Volvo S80 år 2004 som alltid varit servad på Volvo i Göteborg. Sedan april ser jag att det saknas uppskattningsvis 4-5 deciliter glykol i behållaren, men det har ej blivit lägre nivå sedan april. Jag har aldrig sett och kan inte heller nu se något läckage på marken. Mycket märkligt att det saknas glykol...
Jag har mätt glykolhalten med en kalibrerad optisk mätare och den visar:
- Minus 25 grader för Etylenglykol
- Minus 23 grader för Propylenglykol
Har även provat mäta min andra bils glykolhalt och då visar det minus 35 respektive 32 grader (vilket väl är normalt).
Jag vill inte blanda ut med vatten på S80, då jag anser detta värdet för gradtal redan nu är för lågt.
Jag har Etylenglykol och Propylenglykol hemma, men vet inte vilken typ jag ska använda.
Glykolen i S80 är grönblå (om det har någon betydelse).
Vad använder Volvo på S80 som original - Etylen eller Propylen?
Tacksam för svar!
Hälsningar Christian Sjöberg
Christian Sjöberg
- COCS -
0707-193145
- COCS -
0707-193145