- lör 31 aug 2024, 22:32
#1588130
Hej,
Jag har en S60, 2001 som har gått lite över 28000.
Under en längre tid så har det varit något strul med växellådan.
Har under åren fått koderna
P0810 - Clutch Position Control Error
P0700 - Transmission Control System (MIL Request)
De har kommit i samband med att lådan har betett sig märkligt. Bl.a vid "Shift flare" som jag precis lärde mig att det kallades.
Hur som helst, har släckt felkoderna och sen har det tagit lång tid innan de har kommit tillbaka.
Nu känns det som att lådan har blivit allmänt sämre. Med mer shift flare och att den nästan alltid hugger när man ska iväg efter stop vid rödljus eller liknande.
Vet inte om det finns någon räddning, men såg att sköljning av lådan har gjort underverk för vissa.
Kollade oljan och det såg ut som att färgen var skapligt röd, inte åt det bruna eller svarta hållet.
Det man har sett när folk har bytt olja är ju att färgen nästan alltid är brun/svart.
Frågan är om det i det är fallet kan hjälpa med en sköljning eller bara ett oljebyte?
Kan oljan vara dålig än fast den är skaplig i fägen?
Jag har en S60, 2001 som har gått lite över 28000.
Under en längre tid så har det varit något strul med växellådan.
Har under åren fått koderna
P0810 - Clutch Position Control Error
P0700 - Transmission Control System (MIL Request)
De har kommit i samband med att lådan har betett sig märkligt. Bl.a vid "Shift flare" som jag precis lärde mig att det kallades.
Hur som helst, har släckt felkoderna och sen har det tagit lång tid innan de har kommit tillbaka.
Nu känns det som att lådan har blivit allmänt sämre. Med mer shift flare och att den nästan alltid hugger när man ska iväg efter stop vid rödljus eller liknande.
Vet inte om det finns någon räddning, men såg att sköljning av lådan har gjort underverk för vissa.
Kollade oljan och det såg ut som att färgen var skapligt röd, inte åt det bruna eller svarta hållet.
Det man har sett när folk har bytt olja är ju att färgen nästan alltid är brun/svart.
Frågan är om det i det är fallet kan hjälpa med en sköljning eller bara ett oljebyte?
Kan oljan vara dålig än fast den är skaplig i fägen?