Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SvanteH
#1587662
Ny här på forumet, faktiskt mitt första inlägg även om jag läst en hel del här innan.

Vi har en V70 2,4 sen några månader tillbaka, helt plötsligt vägrar den starta.
Ena dagen gick den som den skulle, andra dan inte..
Har kollat felkoder och där är några stycken, men vet inte vad som kan ha orsakat att alla dom dykt upp.

Listar felkoderna:
CEM-1A59
ECM-720A
CEM-6C48
CEM-3F82
CEM-1A5C

När man vrider på nyckeln går där fram ca5,7V till Startrelät, men verkar inte vara tillräckligt för att startmotorn ska gå runt.
Om man kopplar ström direkt till solenoiden med tändning på så gör startmotorn försök men den startar inte.
Vi har tyvärr bara en nyckel till bilen så det är svårt att prova en annan.
Har förstått att startspärren/immobilizern är ett litet problemområde för dessa bilarna så om den går att deaktivera på något sätt hade kanske det varit en lösning?
av SvanteH
#1587679
Förtydligar lite av koden
CEM-1A59 Kommunikation med AUM-styrenhet Signal saknas
ECM-720A Startspärr
CEM-6C48 Transpondertyp Felaktig signal
CEM-3F82 Start blockering signal. För låg signal
CEM-1A5C Kommunikation med UEM-styrenhet Signal saknas
av Lostshadow
#1587757
Hej ,

Såvitt jag vet bete sig bilen när startspärr går i såhär :
Bilen starta som vanligt och dör ( stannar motorn) eften en sekund. Det gör den så mångar gånger du starta bilen.

Om startmotorn inte snurrar eller motorn inte startar så är det nog ett annat fel.

Stort fördel om du har en scanner och inte en felkodsläsare. Den sistnämnda gör nämligen just det läser ut felkod.

Bra väg är :

Du har ju sparat felkoder redan. Radera alla nu.
Ta ur nyckeln stänng dörrar. Vänta 5 min .
Sen läser ut fekoder igen för se vad som kom tbx.

Startar inte bilen kolla basics = luft , bränsle, gnist kompession.

Alla reläer som sitter i motorummet få 12 volt styrspänning. Så 5,7 volt är nog lite skumt .

Om du vet vilket relä är startrelä för startmotorn kan du prova detta med försiktigthet.

Bäst om du har ett reservrelä. Ta av plasthölje . Så ser du spolen och kontakter. Det är enkelt att tryckar ihop kontakter med fingrar.

Har koll på växelsparken !!!!

Trycker du ihop kontakter borde startmotorn snurrar. Med tändningen på startar bilen .
Så kan du testa startmotorn och kablar dit.

Om du har en bättre scanner kan du kollar var cem skriver om immobiliser. Man kan se om den blir blockerad.


Jag hade troligen börjad med den där uem modulen. Verkar ju kommunikations fel där.
Om den är söndrig få du nog alla immobiliser felkod .

En annan fundering : din är en 2005 an . Vad jag har hört är 2005 och framöver utsatt för vatten intrång genom torpedovägg under vindrutetorkare motorn. Finns en ingång för kablar där som blir otätt med tiden och förstör CEM .
Är der fallet flippar bilen ur för det mesta med dom roligaste symtomen.

Kanske värt att kollar.

Finns inlägg här i forumet om det.

Mvh LS
av SvanteH
#1587769
Tack för input.

Grabben har Vida på skolan, vi ska kolla om vi kan låna hem det.
Håller med om att det är konstigt att den inte kirrar på startmotorn.
Vi vet vilket som är startrelät och vi testade att byta ut det samt testat dess funktion utanför bilen.
Vi provade även att brygga relät som om man skulle starta , men den drar inte igång.
Alla input är av värde, känner att det kan bli dyrt om man tar den till Volvoverkstaden, bland annat för att den måste bärgas dit och kanske även hem..
av SvanteH
#1587944
Efter grundlig analys så visar det sig att nyckeln är trasig och ger inte rätt signal till bilens dator. Tips på hur man löser det önskas. Vi har bara en nyckel och bilen är ombyggd till A-traktor.
av Lostshadow
#1588028
Har ingen betydelse om bilen är A-traktor eller vanligt. Startspärr funkar likadant.

Bilen borde i ditt fall beter sig som att startspärr går i.

Sitter en chip i nyckeln , chipen är programerat till bilens moduler.
Ärligttalat sällsynt att just nyckeln går sönder.

En nyckel går inte att programmera om. Det är en engångssak.

Är nyckeln kass finns inte mkt att göra.
Du måste skaffa ny nyckel och koda in den på bilen.
Volvo kan det. Men vad jag vet kosta det 4-5k där.
Finns ett företag i Jönköping som gör sånt med.
Jag behövde en nyckel till en Volvo 850 , dom skulle har 1,5k för det.

Funkar kanske att återanvända din original nyckel .

Googla lite.

Tror ej att det funkar ta en nyckel och immo modulen av en donator bil. Är många moduler inblandad.

Mvh LS
T-map sensor

Är det en BOSCH 0 261 230 293?

TFT mätarhus

Köpte idag ett mätarhus från en 20[…]

Började efter jobb o plocka ner växell&a[…]

Bränslepump Volvo 240 B230E -88

(Ah! E-motor, inte F. Jag var för snabb med m[…]