Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1586037
Jag söker hjälp att avgöra ta bästa mest prisvärda beslut gällande fel på fyrhjulsdriften AWD’n på min Volvo V70 AWD 2,5T årsmodell 2004 som rullat 30.500 mil per idag. Den driver endast på de två framhjulen.

Får inga felmeddelanden i färddatorn på bilen om AWD’n så gissar då att det är något mekaniskt fel. Alternativt finns ju alltid chansen att nån av de tidigare ägarna programmerat bort felkoden och nöjt sig med 2-hjulsdrift, men utgår lite blåögt från att dom inte gjort detta 😊

Har sökt runt lite på forumet och det absolut vanligaste verkar vara att hylsan till vinkelväxeln ger upp. De flesta andra felen så som styrenhet, HALDEX-pump m.m är elektriska och borde ge felmeddelanden i bilen. Alternativt kan det kanske vara oljan i pumpen som e dålig eller för låg nivå, men det tror jag är mindre risk för att det orsakar felet.

Pratade idag med en verkstad som har bra betyg/recensioner och ska ha bra priser när jag checkar runt. De säger att en felsökning (vilket jag efterfrågade) i princip kostar lika mycket i och med att man e tvungen att plocka ner allt till endast hylsan e kvar och då blir det i princip samma antal arbetstimmar som att byta den (exkl hylsans kostnad förstås). Fick det uppskattat till 15 timmars arbete, så runt 15.000:- att fixa. Har man oflyt så är vinkelväxeln paj också m.m och då kan det kosta extrema summor.

Med tanke på bilens ålder och värde så tvekar jag på att lägga dessa summor och kanske istället bara nöja mig med 2-hjulsdrift. Vilket känns lite surt…

Min fråga är egentligen till er som kan Volvo om en felsökning bör kosta i dom summorna och/eller om det går att felsöka på annat sätt? Samt om det finns någon som kan rekommendera vart man kan vända sig för att få detta fel åtgärdat till en mindre summa pengar? Vet att själva hylsan som ska bytas ligger på mellan 1500-2500:- om man köper en ny på nätet.
#1586055
Du kan börja med att åla dig in under bilen. (Avstängd motor, hjulen på marken, P-läge, handbroms.) Prova att snurra på kardan med handkraft. Går det att snurra på kardan så är hylsan tvärslut. Sannolikt vinkelväxeln också, det är snarare "flyt" om splinesen inte är skadade än motsatsen.
(Går det inte att snurra på den för hand så kan den vara paj ändå, men ha tillräckligt med material kvar för att felet inte ska märkas med det lilla vridmomentet. Är du för fet för att bara åla dig in så går det ju bra att hissa upp bilen också. Det ska inte gå att snurra på kardan utan att ett eller båda framhjulen roterar.)
drlecter skrev:Maskin o bil i Ludvika renoverar och förstärker vinkelväxeln för 6500:- till din bil.
+ 1500 om man ska ha med hylsa och olja också.
Jag lämnade in min bil där. Det tog under två timmar för honom att byta hylsa och vinkelväxel. (Inte inklusive renovering av min befintliga då, utan det blev en utbytes.) Det såg inte speciellt svårt ut heller om man har lyft och bra verktyg. Så 15000 enbart i arbetskostnad för demontering + montering låter rätt saftigt även om det är en verkstad som inte är lika vana vid just det jobbet.
#1586954
Du får google runt lite och bilda dig en egen uppfattning, men jag hade svetsat min om jag vart i din sists.
Sedan är det inte "bara" att svetsa den utan man behöver tillverka en centrerings bussning.



.....och denna fina tråd
https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=95073
#1587631
Mozzyknak skrev:Tack för svar!

Ska åla in under bilen och testa enligt ditt tips. Hållt igång och inte druckit alltför många bira i sommar så ska nog kunna åla mig in 😁
Hade den inne för felsökning och gav dem tipset om att snurra på kardanen, men det blev tyvärr aldrig gjort. Däremot fick jag ut felkoderna och den som va kopplad till AWD-felet var nedan;

CEM-1A64 - Communication with AOC control module

Verkstan säger att dom inte kan felsöka vidare då dom först måste lista ut varför dom den inte får kontakt med HALDEX/DEM-enheten. Fick info från dem att elektroniken/kontakter/el-kablage-dragningen ofta felar på denna typ av modell/år och kan ofta vara det som orsakar felkoden. Det behöver då renoveras/bytas ut. Börjar dom riva och leta efter detta kan kostnaderna dra iväg och kostar allt mellan småsummor och upp till 10-20 tusen så jag är osäker på hur jag ska detta vidare då jag inte vill lägga för mycket pengar på denna äldre långmilare.

När jag själv sökt runt lite så verkar det dock som felet kan vara kopplat till HALDEX-pumpen som inte fungerar som den ska alternativt att HALDEX-enheten i sig är trasig, elektroniken inuti kan ha ärgat osv.

Nån som har några mer tips nu när jag fått ut denna felkod?

Gällande "testet" att snurra kardanen för att se om hylsan till vinkelväxel är paj så kommer jag inte åt kardanen när den sitter ovanför avgassystemet genom att bara krypa in under, så måste hissa upp bilen typ på en GDS nånstans demontera lite får att komma åt.
Problem med parkeringsbroms

Hej kunniga, Parkeringsbromsen fungerar båd[…]

TRM sitter på högkant till vänster[…]

Finns låsfirmor som kan fixa nyckel och &aum[…]

Jag kör nästan alltid i hybridläget[…]