- tor 08 aug 2024, 21:06
#1586037
Jag söker hjälp att avgöra ta bästa mest prisvärda beslut gällande fel på fyrhjulsdriften AWD’n på min Volvo V70 AWD 2,5T årsmodell 2004 som rullat 30.500 mil per idag. Den driver endast på de två framhjulen.
Får inga felmeddelanden i färddatorn på bilen om AWD’n så gissar då att det är något mekaniskt fel. Alternativt finns ju alltid chansen att nån av de tidigare ägarna programmerat bort felkoden och nöjt sig med 2-hjulsdrift, men utgår lite blåögt från att dom inte gjort detta
Har sökt runt lite på forumet och det absolut vanligaste verkar vara att hylsan till vinkelväxeln ger upp. De flesta andra felen så som styrenhet, HALDEX-pump m.m är elektriska och borde ge felmeddelanden i bilen. Alternativt kan det kanske vara oljan i pumpen som e dålig eller för låg nivå, men det tror jag är mindre risk för att det orsakar felet.
Pratade idag med en verkstad som har bra betyg/recensioner och ska ha bra priser när jag checkar runt. De säger att en felsökning (vilket jag efterfrågade) i princip kostar lika mycket i och med att man e tvungen att plocka ner allt till endast hylsan e kvar och då blir det i princip samma antal arbetstimmar som att byta den (exkl hylsans kostnad förstås). Fick det uppskattat till 15 timmars arbete, så runt 15.000:- att fixa. Har man oflyt så är vinkelväxeln paj också m.m och då kan det kosta extrema summor.
Med tanke på bilens ålder och värde så tvekar jag på att lägga dessa summor och kanske istället bara nöja mig med 2-hjulsdrift. Vilket känns lite surt…
Min fråga är egentligen till er som kan Volvo om en felsökning bör kosta i dom summorna och/eller om det går att felsöka på annat sätt? Samt om det finns någon som kan rekommendera vart man kan vända sig för att få detta fel åtgärdat till en mindre summa pengar? Vet att själva hylsan som ska bytas ligger på mellan 1500-2500:- om man köper en ny på nätet.
Får inga felmeddelanden i färddatorn på bilen om AWD’n så gissar då att det är något mekaniskt fel. Alternativt finns ju alltid chansen att nån av de tidigare ägarna programmerat bort felkoden och nöjt sig med 2-hjulsdrift, men utgår lite blåögt från att dom inte gjort detta
Har sökt runt lite på forumet och det absolut vanligaste verkar vara att hylsan till vinkelväxeln ger upp. De flesta andra felen så som styrenhet, HALDEX-pump m.m är elektriska och borde ge felmeddelanden i bilen. Alternativt kan det kanske vara oljan i pumpen som e dålig eller för låg nivå, men det tror jag är mindre risk för att det orsakar felet.
Pratade idag med en verkstad som har bra betyg/recensioner och ska ha bra priser när jag checkar runt. De säger att en felsökning (vilket jag efterfrågade) i princip kostar lika mycket i och med att man e tvungen att plocka ner allt till endast hylsan e kvar och då blir det i princip samma antal arbetstimmar som att byta den (exkl hylsans kostnad förstås). Fick det uppskattat till 15 timmars arbete, så runt 15.000:- att fixa. Har man oflyt så är vinkelväxeln paj också m.m och då kan det kosta extrema summor.
Med tanke på bilens ålder och värde så tvekar jag på att lägga dessa summor och kanske istället bara nöja mig med 2-hjulsdrift. Vilket känns lite surt…
Min fråga är egentligen till er som kan Volvo om en felsökning bör kosta i dom summorna och/eller om det går att felsöka på annat sätt? Samt om det finns någon som kan rekommendera vart man kan vända sig för att få detta fel åtgärdat till en mindre summa pengar? Vet att själva hylsan som ska bytas ligger på mellan 1500-2500:- om man köper en ny på nätet.