- mån 29 jul 2024, 20:47
#1585160
Eftersom Lövet gått och skaffat sig en XC70 och jag verkar följa i hans fotspår och bilval (först Passat, sen Model 3) så är jag väl så illa tvungen att haka på..
Skämt å sido. Hur trevlig Teslan än är så är det både opraktiskt och osäkert att frakta hundarna i den, och behovet av en andrabil i allmänhet har börjat smyga på. XC70 från den här generationen är ett av alternativen vi kikar på. Bensinare, fyrhjulsdrivet, drag och automat är väl önskespecen.
Vi jagar i en låg prisklass (under 50k, helst under 40k) i vilken jag är medveten om att vi kommer få kompromissa på skick, miltal osv. Men skulle ändå uppskatta lite allmänna tankar vad man borde undvika. Många (dom flesta?) i denna prisklass ligger på 30-40k mil och för mig låter det massor. Men å andra sidan verkar det finnas exemplar som ser väldigt fina ut och är fullservade. Som exempel såg jag en 2006 Ocean Race med 42k mil på mätaren. Alla stämplar i boken och en ägare sen ny. Sen vet jag att t.ex olja i växellådan inte är en del av ordinarie service, så det är väl något man bör försöka hitta ett exemplar som det gjorts på. Men hur långt är egentligen ett snöre och hur länge håller en motor?
Hur ska man resonera kring mil kontra ålder? T.ex 2006 med 42k mil eller säg 2002 med 25k mil? Jag tänker mig ju att senare årsmodeller borde vara mindre problembenägna.
Sen den vanliga frågan, några typfel på dessa bilar som man borde kika på? Jag räknar med att oavsett vad jag köper så kommer det behöva fixas lite och även om jag inte kan så jäkla mycket så får jag väl lära mig.

Skämt å sido. Hur trevlig Teslan än är så är det både opraktiskt och osäkert att frakta hundarna i den, och behovet av en andrabil i allmänhet har börjat smyga på. XC70 från den här generationen är ett av alternativen vi kikar på. Bensinare, fyrhjulsdrivet, drag och automat är väl önskespecen.
Vi jagar i en låg prisklass (under 50k, helst under 40k) i vilken jag är medveten om att vi kommer få kompromissa på skick, miltal osv. Men skulle ändå uppskatta lite allmänna tankar vad man borde undvika. Många (dom flesta?) i denna prisklass ligger på 30-40k mil och för mig låter det massor. Men å andra sidan verkar det finnas exemplar som ser väldigt fina ut och är fullservade. Som exempel såg jag en 2006 Ocean Race med 42k mil på mätaren. Alla stämplar i boken och en ägare sen ny. Sen vet jag att t.ex olja i växellådan inte är en del av ordinarie service, så det är väl något man bör försöka hitta ett exemplar som det gjorts på. Men hur långt är egentligen ett snöre och hur länge håller en motor?
Hur ska man resonera kring mil kontra ålder? T.ex 2006 med 42k mil eller säg 2002 med 25k mil? Jag tänker mig ju att senare årsmodeller borde vara mindre problembenägna.
Sen den vanliga frågan, några typfel på dessa bilar som man borde kika på? Jag räknar med att oavsett vad jag köper så kommer det behöva fixas lite och även om jag inte kan så jäkla mycket så får jag väl lära mig.
Tesla Model 3 LR AWD - 2020
Volvo XC70 D5 AWD Momentum - 2008
Tidigare:
VW Passat Alltrack 2.0 TDI 2018
Volvo V60 D4 Summum 2016
Volvo S60 D5 Summum 2011
Audi A4 2.0 TDI Proline 2009
Volvo V70 2.0F Momentum 2009
Volvo XC70 D5 AWD Momentum - 2008
Tidigare:
VW Passat Alltrack 2.0 TDI 2018
Volvo V60 D4 Summum 2016
Volvo S60 D5 Summum 2011
Audi A4 2.0 TDI Proline 2009
Volvo V70 2.0F Momentum 2009