Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LarryRu
Hej har en V70 2001. 2.4l

Fått ett konstigt elfel, sonen startade bilen och backade ut utan problem. Sedan började bältesvarnaren att sluta fungera, sekunden efter slocknar instrumenthuset. Sedan tappade den kraft och stannade. Försökte starta den var all el borta. Utom om man vrider på tändningen då startar radion och fungerar perfekt. Tills man vrider nyckeln till start då släcks radion ner. Man hör klickande i motorn från startmotor och något mer. Samt ett relä börjar tjuta i högfrekvens.

Har mätt på jordpunkterna i motorn och de ger 12.5v. Men inget funkar utom radion.

Någon som haft detta problem förut?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag gissar att generatorn gått sönder och nu har batteriet tagit slut.

Starta bilen med startkablar och mät sedan spänningen på batteriet direkt när du kopplar bort kablarna, innan bilen dör igen.
av LarryRu
Hej tackar för responsen. Vi arbetar oss mot batteriet. Det är en a-traktor som vi kunnat öppna men hjälp av en elhiss för att få tillgång om vi måste bak i den. Nu gick inte det riktigt vägen. Vi har tydligen byggt en jäkligt bra mellan vägg. Skall fixa bättre verktyg i morgon och ta ner den. Kommer då göra den strömlös och hoppas på det bästa.

Med generatorn. Borde inte en lampa ge lite ström när det visar 12,5 volt vid startmotorn. Nu endast radion som lever. Men kan testa att byta ut den. Har en liggande.

Tackar för svar o hjälp.
Användarvisningsbild
av MartinS
Du kan startkabla och mäta via pluspolen i motorutrymmet, du behöver inte access till själva batteriet i bagaget för det.
Jag förstår inte vad du menar med lampa vid startmotorn.
av LarryRu
Hej vi har mätt vid pluspolen i motorummet och det ger 12.5 volt. Mätt nere vid startmotorn och det ger också 12.5 volt. Vad jag menar med lampa är att det borde kunna lysa någon lampa i bilen även vid låg spänning. För som sagt radion fungerar. Kommer ta oss in till batteriet imorgon för att göra den strömlös och se om det kan göra något.
Användarvisningsbild
av MartinS
12.5 med avslagen eller startad motor?

Att du har spänning är inte allt, det säger inte att kretsen kan bära en stor ström.

Jag håller med om att det låter märkligt att bara radion fungerar, det låter som att bilen bara har "15-spänning". Tändningslås eller något relä som styr detta kanske kan orsaka detta?

Att tro att det skall hjälpa att lossa och koppla på batteriet igen skulle jag nog inte hoppas allt för mycket på om jag var du.
av LarryRu
Hej igen. Kom åt batteriet och koppla bort det. Blev som då sa ingen skillnad. Tog då starter packet direkt på plus och minus polen. Tänka då startar bilen. Allt funkar men lyktorna svajar. passar på att mäta på plus polen i motorrummet och det visar 13.9v så generatorn laddar. Vi slår av den och byter batteri till ett nytt. Tyvärr blir den lika som tidigare helt död. Provar igen med starter packet bilen som tidigare död.
Bytt kabelskor vid batteriet då de var halvdålig. Det som är konstigt är att den nu ger 12v i cigarettuttagen samt att ibland kan man tända innerbelysningen. Dock radion den är stensäker och fungerar alltid. provade att mäta vid relän i motorrummet. De fick 12.4v på ett av stiften vi mäter. Alla utom ett som hade 2st 12,4v stift. lite fundersam på varför en matas med 12v på 2st stift.
Användarvisningsbild
av MartinS
Om jag får gissa vidare tror jag du har en dålig anslutning någonstans, antingen jord eller matning. Eller så är det helt enkelt något knas i tändningslåset. Stereon kan vara en ledtråd, den matas ju på något sätt via steg 1 i tändningslåset, resten av bilens är ju i princip uteslutande genom Steg 2. Om det nu sitter en originalstereo och inte någon egenkopplad "EPA-variant".

Vore intressant att veta om parkeringsljusen fungerar, den funktionen har ju alltid matning.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]