- lör 06 jul 2024, 22:40
#1583170
Jag har skaffat olja + nytt filter till Haldexen och tänkte ge den lite omtanke. (Avgassystemet ska bytas, så det kändes som ett bra tillfälle.) Jag fick förklarat för mig att jag tömmer oljan genom att lossa pumpen, byter filtret och sedan fyller. Jag kollade även lite flashiga Youtubevideos och där verkar de flesta nöja sig med att suga ut oljan.
Nu när det skulle genomföras så visar det sig att min bil skiljer sig en hel del från dessa videos som tydligen visar Haldex gen3 och 4. På min som jag tror är gen2 (2005) så är komponentplaceringen inte lika genomtänkt.
Den stora "klumpen" (Volvo kallar den "AOC kopplingens medbringare") som sitter ihop med kardan är i vägen. Det går definitivt inte att demontera pumpen med den på plats. Locket till filtret går kanske att få bort, men det ser inte ut att finnas plats att få ut filtret.
I så fall måste kardaneländet bort. (Räcker det att lossa den bak och vinkla åt sidan eller måste den lossas längre fram också?)
Sedan måste klumpen bort. Enligt Volvos anvisningar används förstås specialverktyg "ditten hit och datten dit" och "använd nya skruvar vid montering". Jag hade inte riktigt tänkt mig det projektet för att få ditt ett nytt filter och lite fräsch olja.
Det verkar finnas två varianter av klumpen också, jag har tydligen den med "svängningsdämpare" (mittenbilden")
Jag läste ett inlägg på något forum av någon som tydligen lyckats byta filtret med kardanen på plats. Men jag vet inte om han hade utförandet med svängningsdämpare eller inte.
Är det någon här som bytt filtret på Haldex av det här utförandet? Hur gjorde du? Hur mycket besvär var det?
Nu när det skulle genomföras så visar det sig att min bil skiljer sig en hel del från dessa videos som tydligen visar Haldex gen3 och 4. På min som jag tror är gen2 (2005) så är komponentplaceringen inte lika genomtänkt.
Den stora "klumpen" (Volvo kallar den "AOC kopplingens medbringare") som sitter ihop med kardan är i vägen. Det går definitivt inte att demontera pumpen med den på plats. Locket till filtret går kanske att få bort, men det ser inte ut att finnas plats att få ut filtret.
I så fall måste kardaneländet bort. (Räcker det att lossa den bak och vinkla åt sidan eller måste den lossas längre fram också?)
Sedan måste klumpen bort. Enligt Volvos anvisningar används förstås specialverktyg "ditten hit och datten dit" och "använd nya skruvar vid montering". Jag hade inte riktigt tänkt mig det projektet för att få ditt ett nytt filter och lite fräsch olja.
Det verkar finnas två varianter av klumpen också, jag har tydligen den med "svängningsdämpare" (mittenbilden")
Jag läste ett inlägg på något forum av någon som tydligen lyckats byta filtret med kardanen på plats. Men jag vet inte om han hade utförandet med svängningsdämpare eller inte.
Är det någon här som bytt filtret på Haldex av det här utförandet? Hur gjorde du? Hur mycket besvär var det?