Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storfot
Jag har skaffat olja + nytt filter till Haldexen och tänkte ge den lite omtanke. (Avgassystemet ska bytas, så det kändes som ett bra tillfälle.) Jag fick förklarat för mig att jag tömmer oljan genom att lossa pumpen, byter filtret och sedan fyller. Jag kollade även lite flashiga Youtubevideos och där verkar de flesta nöja sig med att suga ut oljan.

Nu när det skulle genomföras så visar det sig att min bil skiljer sig en hel del från dessa videos som tydligen visar Haldex gen3 och 4. På min som jag tror är gen2 (2005) så är komponentplaceringen inte lika genomtänkt.

Den stora "klumpen" (Volvo kallar den "AOC kopplingens medbringare") som sitter ihop med kardan är i vägen. Det går definitivt inte att demontera pumpen med den på plats. Locket till filtret går kanske att få bort, men det ser inte ut att finnas plats att få ut filtret.

I så fall måste kardaneländet bort. (Räcker det att lossa den bak och vinkla åt sidan eller måste den lossas längre fram också?)
Sedan måste klumpen bort. Enligt Volvos anvisningar används förstås specialverktyg "ditten hit och datten dit" och "använd nya skruvar vid montering". Jag hade inte riktigt tänkt mig det projektet för att få ditt ett nytt filter och lite fräsch olja.

Det verkar finnas två varianter av klumpen också, jag har tydligen den med "svängningsdämpare" (mittenbilden")

Jag läste ett inlägg på något forum av någon som tydligen lyckats byta filtret med kardanen på plats. Men jag vet inte om han hade utförandet med svängningsdämpare eller inte.

Är det någon här som bytt filtret på Haldex av det här utförandet? Hur gjorde du? Hur mycket besvär var det?
bil1.png
bil1.png (157.54 KiB) Visad 633 gånger
bil2.png
bil2.png (81.53 KiB) Visad 633 gånger
av Storfot
Bilen får fortsätta med det gamla filtret och nöja sig med ny olja. Jag började riva lite, men en svängningsdämpare som suttit x antal år var inte rolig att demontera och insexskruvarna till filtret såg också ut att kunna bli en utmaning att få loss oskadade. Det gick bra att suga ut i princip all olja genom påfyllningspluggen. Så jag kände att de potentiella problemen att sabba något nog översteg den potentiella nyttan och låter filtret vara tills den dag det blir dags att byta pumpen.
av 70xc
Tänkte kolla om någon kan bekräfta om det är gen 2 haldex på xc70 2004 och det är enligt videon man ska gå tillväga för att byta olja och filter? Ner med avgasrör kardanstång och medbringare?
[url][/url]

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?