Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av larsC10
Jag trodde jag gjorde rätt!
Jag har lånat ut min herrgårdsvagn (Volvo S XC-70 AWD års mod. 2006) till min dotter A. och hennes man C. Jag lämnade den fulltankad 70 liter bensin. Bilen var relativ nybesiktigad u.a.
När jag hämtade min bil 3 dagar senare var det inte bensinen jag retade mig på utan felmeddelanden i färddatorn info-fönster som inte gick att kvittera. Och bilen startade hackigt, typ fastnat i vinterkörningsprogram. Detta påpekade jag direkt till min dotters Mann. Han förnekade allt hade inte gjort något fel det var en dålig bil i hans ögon. Inte någon förklaring alls varför detta hade uppstått.
Eftersom det inte är normalt att bilen startar i 3-ans växel lämnade jag in bilen till Stefan på Eo-Zon i Trelleborg. Han sa att felet hör ihop med elektroniken och ville skicka bilens kretskort till Holland för reparation.
Detta motsade jag mig, med allt vad det innebär med eu-avgifter. Istället lämnade jag in bilen till Bilia i Trelleborg för felsökning av felet. 1766: kr gick det på. Själva reparationen skulle kosta initial 18500:-Kr. Men de kunde inte säga mig själva slutsumman. Förs efter dom hade bytt styrenheten DEM.
Ett byte av DEM kunde jag nöja mig med en fungerande begagnad DEM men BiliaAB hade endast nya sådana DEM.
Tiden stod inte stilla och bilens automatväxellådan kom tillbakas normalt av sig själv (startar i ettans växel.) men tyvärr inte felmeddelanden i färddatorn fönster. Tiden kom för besiktning hos bilprovning, då fick jag tvåor för brister bl.a. felindikator motorelektroniken och antisladd fel.
Jag tog kontakt med Mekomera i Arlöv visade upp protokoll från Bilia och Bilprovningen undrade om de kunde skaffa fram en begagnad DEM för att hålla kostnaden nere. Jo, de skaffade en beg. sådan. Jag lämnade in bilen d 22;e April i Arlöv. Fyra veckor senare var min bil inte färdig och bilen flyttad till Krusegatan 28, Malmö. Ny felsökning, bilens Kretskort skulle nu skickas till Atech2 för felsökning på detta. Efter ytterligare två veckor fick jag hämta min bil. Slutsumma över 26000:-kr.
Bilia i Trg. Gjorde en felsökning först som visande tokigt och kontentan onödigt dyr reparation och tid. Jag fick betala men ingen gjorde fel.
Mvh./ Lars
Användarvisningsbild
av Svanis
Denna forum-del är fram till 00 (gen1)

Så du får nog bättre återkoppling om du lägger tråden i den forum-del som omfattar din årsmodell.

Med vänlig sommarhälsning
Byta servo XC60

Toppen, tack för svaret! Då kän[…]

B230F går fett

Juste satte tillbaka kontakten också och k[…]

Låsproblem passagerardörr

Kabelbrott i framdörr har haft samma problem […]

Har kört med Rica i ett flertal bilar och j&a[…]