Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jzäta
#1582355
Behöver tips på en riktigt vass mekaniker, som i motsats till dom flesta andra jag haft bilen till är genuint intresserad av att hitta felet. Behöver en som tycker det är en utmaning och inte ger sig förrän felet är hittat, inte någon som kör löpandebandet så att säga. Helst i norra Sverige.

Håller på att ge upp men vill ge det en sista chans, måste ju finnas nån som kan hitta felet!

Xc70 AWD 2,5 -2005, 17000 mil.
Vibrerar både i ratt och i stol från 80 och uppåt. Var så när jag köpte den 2021 men blivit värre. Finns där i jämn fart och vid gaspådrag. Kommer och går lite, men aldrig helt bra.

Bytt:
Båda drivaxlarna fram
Fjädrar och dämpare bak
Hjullager runtom
Skivor och belägg fram
Haft bort mellanaxeln men det blir ingen skillnad.
Roadforcebalanserat däck på originalfärgen. Även provat andra uppsätttningar, är samma sak.
Vibrationerna fortsätter även om jag lägger i neutral när jag kör (automat).

Ska inte vara nåt fel på motorfästen, drivaxlar bak har ingen mekaniker varit inne på, skivorna bak är inte helt runda (men dom blir inte varma överhuvudtaget och det skakar inte mer vid inbromsning, ev lite ibland).

Vinkelväxel och hylsa med förstärkt stål sattes dit av förra ägaren, funderar ibland på om det är det som spökar.

Har ni några tankar, eller framförallt har ni nåt tips på mekaniker som kan lösa detta? Haft den på Volvo flera gånger men ingen hittar något.

J
av sicnarf
#1582371
Om inte aukt Volvo verkstad hittar felet så lär inte någon privat mekaniker göra det heller.
Du kommer långt även om du kör 80. :-)
av vrmlnd
#1582669
sicnarf skrev: tor 27 jun 2024, 07:33 Om inte aukt Volvo verkstad hittar felet så lär inte någon privat mekaniker göra det heller.
Du kommer långt även om du kör 80. :-)
Att verkstaden är aukt betyder inte så mycket, handlar mest om vilka som jobbar där, finns riktigt duktiga privata verkstäder.
av vrmlnd
#1582874
Med tanke på att växellådan varit nere, kan subframen hamnat snett eller fel på något sätt?
En verkstad som är duktig på hjulinställningar kanske borde inspektera upphängningen.
av PaPe
#1587874
En funderation....när du ligger o rullar med neutralen i så är fortfarande convertern bultad i skivan. Är vibrationerna varvtalsberoende då?
Användarvisningsbild
av Derank
#1587881
finns ju inte många såkallade mekaniker kvar idag på någar såkallade verkstäder, komponentbytare är vad de är, hur lång i norr bor TS?
av Jzäta
#1587887
PaPe skrev: ons 28 aug 2024, 16:12 En funderation....när du ligger o rullar med neutralen i så är fortfarande convertern bultad i skivan. Är vibrationerna varvtalsberoende då?
Nej jag tycker det är samma oavsett varv. Lika mkt på tomgång i neutral. Sedan jag skrev tidigare har skivor och belägg bytts bak. Ingen skillnad. Snart är hela bilen bytt:)
av Jzäta
#1587888
Derank skrev: ons 28 aug 2024, 18:06 finns ju inte många såkallade mekaniker kvar idag på någar såkallade verkstäder, komponentbytare är vad de är, hur lång i norr bor TS?
Vem är TS?
Luktar avgaser i kupen

Garanterat vevhusventilationen då. Har du gj[…]

Bilen har fungerat utan problem sedan i mitten av […]

klimatanläggnig traig?

hej. jag hade batteriet urkopplat under en tid d&[…]

Urtrampningslagret? Det låter bara lite[…]