Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johanox
Hej, jag har ett problem som har blivit värre med tiden. I början var det främst när jag svängde höger i låga hastigheter som det lät ett skrapande ljud. Senare blev det värre och antispinn började blinka till lite samtidigt som ljudet lät. Nu har det blivit ännu värre och kan även låta när jag kör rakt fram eller svänger lite vänster. Bara i låga hastigheter dock. Låter ingenting i högre hastigheter. Antispinnlampan har dock börjat blinka lite vid gaspådrag fram till ca 40km/h, känner inte att den bromsar eller stryper motorn på nåt sätt. Har gjort ett klipp på Youtube så ni kan höra ljudet https://youtube.com/shorts/oAz1aESAU6Q? ... VTKoW1ggza. Det gäller en S80 01:a.

Tack på förhand för all hjälp
/Johan
Användarvisningsbild
av MartinS
Kanske kan va ABS-ringen på drivaxeln på något av framhjulen som rostat av och tar i någonting,
av Johanox
Det var en ABS sensor på vänster sida som var kass och gjorde att antisplippen försökte bromsa på höger sida. Bromsen på höger sida var dock så osmörjd att det inte blev nån nämnvärd bromsverkan, bara ett ljud. När jag smörjde upp bromsarna så märkte jag att det faktiskt var en bromsverkan när antisplippen blinkade. Sedan bytte jag ABS sensor vänster och alla problem var borta.

Lagret på ingående axeln I växell[…]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]

240 startar inte

😀😀😀

Upptäckte vid hjulskiftet för ett tag […]