Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cribbes
#1577779
Har idag en ledramp samt 3 extraljus med egna relä. Dom är kopplade med plus till batteriet och jordade i chassit. Som styrs genom att jag kopplat in dom mot helljusen, dvs när jag slår på helljuset så får dessa också på.
Tänkte dock att jag skulle koppla dom mot det orginal fördragna kablage. Har satt knapp i panelen samt säkring. Problemet är att jag inte får det till att funka. Mäter jag i kontaktstycket mellan jord och plus är där konstant 12v oavsett om helljuset är på, knappen intryckt eller inte.
Jag testade att jorda reläerna mot jorden i detta kablage samt att sätta helljuskabeln från rampen och extraljusen till plus men det funkade såklart inte. I min värld borde det väl inte vara konstant ström på org kablaget utan att helljus och knappen är på? Eller har jag totalt missat något?
Tacksam för tips eller hur det rent utav skall kopplas för att få det till att fungera :-D
Användarvisningsbild
av Cribbes
#1577877
Tack för kopplingschemat. Dock har jag redan två stycken relä som är inkopplade. Då jag har en ramp på 180W samt 3st lampor på 120W vardera är jag lite kluven till att koppla allt enligt detta schema. Det jag vill åstadkomma är att kunna tända/släcka dom genom knappen och tänkte då om jag enbart kan använda knappens funktion för detta mot befintliga relä och kopplingar. Det jag har kopplat idag styrs ju av att det kommer signal på 86 från helljuset när jag slår på detta. Så jag trodde i min enkla lilla värld att original kontaktstycke gjorde just detta, men det ligger ju konstant spänning på det idag, men det kanske o andra sidan kommer att fungera om man kopplar det enligt schemat. Allt idag är kopplat genom reläen, dvs borde jord och ström matning, dvs från plus på batteriet till säkringshållare och vidare till reläet, från reläet till jord. Styrning av reläet går till inkoppling på helljuset. Samtliga kablar ligger i färdigt inplastat kablage.
En tanke dock, om jag införskaffar ett nytt relä, kopplar enligt schemat och kopplar in den kabel som idag går till helljuset på 87 enligt schemat nedan så borde det väl fungera? Eller tänker jag helt fel här? :-o

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Jo, men fortfarande slö. Finns en växels[…]

I samband med byte av kompressor och sannolikt kon[…]

GIssningsvis är det korrosion och det är[…]