Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dicklund2
En liten fundering... Om man drar upp oljestickan på en 2,4 /170hk -00 s80 som gått 22500 mil och den är snustorr, borde inte någon bra lampa blinka i bilen i så fall?
Eller är det så att det inte är så noga bara man får oljetryck?

Detta hände mig när jag var hos en bilhandlare idag. Behöver jag säga att jag är glad att jag kollade?

Fråga 2 är hur mycket olja kan den motorn dra utan att det "är något fel" på den? Mina andra bilar brukade inte dra något alls mellan servicen...

Den servades sist (och alltid innan) på Rejmes i Örebro (volvohandlare) det är bara det att det var 3500 mil sedan! (19000) Och den servicen var efter 2500 mil. Innan dess så såg allt bra ut, "bara lite" över intervallet hela vägen. 2000 mil är långt redan det tycker jag...

Handlaren fyllde på olja och jag provkörde, det kändes helt ok. Tyckte kanske det var lite mera klipp i en jag provade igår, men det är svårt att säga.

han slog på 1,5 liter olja och då var det på nivån, jag kollade inte själv. 1,5 liter olja / 3500 mil är 0,5 liter / 1000 mil

Min fråga tillslut är: Hur stor skada har motorn tagit av detta? Kan man spekulera i något? Och hur kan man prova för att veta?

Naturligtvis fick jag lite kalla fötter, men i övrigt så är bilen till skillnad mot de andra jag sett, en pärla för sina mil och priset i rätt region redan före prutning. Det är bara 1 ägare på bilen förutom bilfirma. (som om det vore någon fördel?!!!)

Oljan i automatlådan var brun, inte röd (men luktade inget). Men det antar jag inte är lika noga, bara dags att byta?
Användarvisningsbild
av tracker
vad är du på jakt efter ?
kolla på blocket en 02:a business plus i kronoberg, 1 ägare också på 60 bast
mycket extra på den står 84 i annons men han tar 80
skulle hämta den när jag fick tag på en -04 istället för nästan samma summa
av Alminjo
jag skulle inte köpt DEN bilen iaf, finns ju hur många s80 som helst att välja mellan.
Användarvisningsbild
av dicklund2
Tja, jag börjar bli rätt trött på att åka runt och leta efter någon som är i rätt kondition till rätt pris om man säger så. Hittills så har ingen av de jag tittat på varit välservade om man tittar på serviceboken, några överhoppade servicar här och där och så där... Misshandlade inredningar, blinkande servicelampor, motorvarningslampor, repor, bulor...
I annonserna och när man pratar med dom på telefon så är serviceboken välifylld utan problem, bilarna är kanonfina, nästintill utställningsexemplar som det låter på vissa. :twisted:

Börjar tröttna, ska nog köpa ett busskort istället, synd bara att jag har över 1 mil till närmsta busshållplats :cry:

I detta fall så råkade jag se att det var illa, de flesta fyller nog på olja innan dom ska sälja och ljuger ihop något om att kompisen servade sist och inte fyllde i boken. Vad jag menar är att nästa bil jag tittar på kan vara värre misshandlad, bara att ägaren är lite mer oärlig och bluffar lite så jag inte märker det innan det är för sent.

Jag är ingen mekaniker och kan avgöra HUR illa det är. Det kanske gör att motor rasar inom några tusen mil eller så har det inte påverkat denna prima kvalitetsmotor nämnvärt :?:

Jag får ringa verkstan på måndag och luska lite.
av Kena
Varför inte en S70 då? verkar finnas fina fast kanske inte så många pga. att de bara tillverkades 2(?) år.
av Frigge
Eftersom totalmängden olja är 5,8 liter kan inte ett bortfall av 1,5 liter olja skada motorn. Det finns ingen varning för oljenivå i den motorn, bara oljetrycksvarning. Den tänds när det är bra mycket mindre olja än så i motorn. Angående oljeförbrukningen så är det absolut ingen fara, 0,5 liter/1000 mil är inte mycket, mellan min o max sträcket på oljestickan är det 1,5 liters skillnad.

Ser ingen anledning till att vara orolig för att köpa denna bil.
Det är ju som du säger, nästa bil kanske har varit precis tom på
olja och säljaren fyller på 4 liter olja utan att du vet det.
av Arne
Om oljan är väldigt svart så är den troligtvis ej nybytt, lukta på den också. Det är ett tips du kan ha användning av som bilspekulant.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]