Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då var det dags igen.

Har ett missljud som uppstår konsekvent vid högre hastigheter (kring 100 km/h och uppåt). Det intensifieras dessutom ju mer man överskrider den hastigheten.

Jag vet att det är hopplöst svårt att förmedla ljud med en beskrivning och att alla har egna sätt att beskriva ljud. Men det närmaste jag kan komma är att motorn typ låter ansträngd. Det är ett jämnt och stabilt ljud men som skaver lite. Typ lite åt det vinande eller skärande hållet. Kan inte beskriva det på annat sätt än att motorn låter ansträngd. Helt klart något som inte är bra.

Hur felsöker jag ens det här? Syns inget på varvtalen, inga felkoder... Bilen går ju som den ska men det låter konstigt och jag är rädd att det är något som är trasigt eller som håller på att bli trasigt.

Bilen har gått 37 000 mil.
Om ljudet bara är beroende av farten skulle jag gissa att det kommer från differentialen, hjulaxlar, hjullager eller bromsar.
Din beskrivning av ljudet kan stämma bra in på ett lager som är dåligt smort och håller på att gå sönder. Kanske ett hjullager!?

En liten sten som kommit in i bromsarna och ligger och glider mot en bromsskiva kan också ligga och skava mot den. Kanske litet långsökt för dels brukar ljudet då "komma och gå" och framför allt slits ju stenen då så ljudet brukar minska i intensitet med tiden

Gäller tidigare modeller som jag först[…]

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]