Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Blir snart tokig på bilen. Det är alltså en v70 2004 t5 där vi i maj 2023 först fick problem med att kupéfläkten la av. Jag bytte då både kupéfläkten och motståndet. Fläkten fungerade galant fram till november då den började få lite missljud. I december la den av igen. Fläkten startade inte på något läge. Något ljud hördes när fläkten skulle starta men fläkten startade inte. På nyårsafton låg jag i snön och bytte fläktfan och motståndet igen. Fick nya på garantin. Mätte på både nya motståndet, fläkten och gamla delarna och fick fram att det måste vart fläktmotståndet som gett upp. Jag bytte dock både fläkten och motståndet för säkerhetsskull. Nu idag la fläkten av. Försöker man slå på den (med valfri knapp) hörs något ljud men fläkten startar aldrig, alltså samma symtom som i december. Något måste ju göra att motståndet går sönder. Bilen i sig är egentligen ex-fruns bil och jag var emot köpet från början, eftersom bilen redan då gått 32.000 mil, originalstereon saknades och allmänt sliten. Första gången jag försökte fläkten såg jag att säkringscentralen i kortsidan (vid ratten) såg ut att ha varit med om en stor jäkla kortslutning vid något tillfälle eftersom det tillochmed var skador på själva hållaren.

Finns här något expert som vet vart en (påtvingad hobbymek) ska börja leta?
Ta bort fläkten från bilen igen, koppla 12V från batteriet direkt till fläktmotorns kablar (nytta en halvljuslampa som säkring, i serie med fläkten)
Går fläkten bra nu, så är regulatorn ("motståndet") troligen inte ok.
Ta samma halvljuslampa och koppla in den mellan dom två tjocka kablarna (svart och röd) i kontaktstycket som kommer från bilen till regulatorn.
Lyser lampan bra så är strömförsörjningen ok. Inget ljus? kolla säkringen, nr26, 30A , i instrumentbrädans gavelvägg/kortsida...

Det kan också vara fel på CCM (Klimatanläggningen) så att den inte ger signal till fläktens regulator.
Med fläkten normalt kopplat till bilen, koppla en liten skyltljuslampa mellan jord och den tunna blå kabeln på regulatorns kontakt pinne 3, fläkten borde starta nu om regulatorn och fläkten är ok, och felet ligger troligen i CCM. Bilen kan endast nytta begagnade CCM från 2004, med lik utrustning. (knappar)

Om du får byta regulatorn ("motståndet") på ny, ta inte någon Kina-kopia , ta heller en begagnad original från skroten, det är ett mycket säkrare val.
(Provkör fläkten och regulatorn innan montering!)

PS: 32.000 mil är normalt inte något problem alls med normalt underhåll , bilen har troligen endast trillat ungefär halvvägs (om den har manuell växellåda), men med eventuellt bristfälligt underhåll i många år av tidigare ägare så kan den lika gott vara "slutkörd" på den distansen, så det beror...
Originalstereon är inte mycket att sakna utöver samspelet i interiörens formspråk , normalt bättre ljud och funktioner med ny stereo...

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]