Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stegen7
När jag bromsar vibrarar ratten i bland bara, kan det vara skivorna fram som slagit sig, bytte dom för 2 mån sen hos Upplands motor så det känns som det inte borde vara det? Har dock märkt att det vibrar i bak oxå, kan skeva bakskivor få ratten att vibrera tro? Någon som har en idé ??
Bilen är en S60 T5 -01
av mojja
klar att dom kan har fått byts skivor o klotsar fram 3 ggr sedan agusti i fjol o ska byta igen..

volvos bromsar är väldigt underdemonsierade o pallar inte med tuffa inbromsningar från 200km/h dom slår sig väldigt lätt..

men men så länge dom förlänger garantin med 1 år varje ggn dom byter på verkstan kan dom gott byta skivor o backar 4 ggr om året om dom känner för det.

kan säga att det blir några resor genom tyskland varje år o har ingen lust att sitta o fis köra 100 mil i sträck i farmor fart då blir det väldigt påfrestande när man år nita för någon turist som inte lärt sig använda backspeglar..

M.v.h mojja
Användarvisningsbild
av greeeken
Vibrerar bara ibland? Spindelled? inre yttre styrstag, felinställda hjul.
av mojja
som sagt jag har samma problem på min 07a vibrerar ibland o funkar klokrent till o från löst sig varje ggn dom bytt skivor.

M.v.h mojja
Användarvisningsbild
av dave
Har inte detta problem vid inbromsning utan vid gång överhuvudtaget, speciellt farter runt 110 km o uppåt. Kan känna vibrationerna i sätet (stor o tung kille). Har bytt innre länkarmar för ett par månader sedan, har 3 i tryck i däcken. Gjorde även fyrhjulsinställning då jag bytte länkarmarna. Är det dämparna som börjar ge sig??

v70n 12500 170hk automat 02 års modell

Dave
av mojja
[quote="dave"]Har inte detta problem vid inbromsning utan vid gång överhuvudtaget, speciellt farter runt 110 km o uppåt. Kan känna vibrationerna i sätet (stor o tung kille). Har bytt innre länkarmar för ett par månader sedan, har 3 i tryck i däcken. Gjorde även fyrhjulsinställning då jag bytte länkarmarna. Är det dämparna som börjar ge sig??

v70n 12500 170hk automat 02 års modell

Dave[/quot

Nja låter som det skulle vara obalans i däckena. obalans i bromskivor känner man oftast bara vid in inbromsning..

Kör man på billiga kina däck så har jag hört flera som har haft väldiga problen ned att få dom riktigt balanserade då dom e så pass ojämna så att do¨m är näst intill omöjliga att balansera korrekt..

M.v.h mojja
Användarvisningsbild
av dave
Hm, balanserade däcken i april, det är nokinan eller vad de heter. Får väl balansera dem igen då?!

Dave
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
mojja skrev:klar att dom kan har fått byts skivor o klotsar fram 3 ggr sedan agusti i fjol o ska byta igen..

volvos bromsar är väldigt underdemonsierade o pallar inte med tuffa inbromsningar från 200km/h dom slår sig väldigt lätt..

men men så länge dom förlänger garantin med 1 år varje ggn dom byter på verkstan kan dom gott byta skivor o backar 4 ggr om året om dom känner för det.

kan säga att det blir några resor genom tyskland varje år o har ingen lust att sitta o fis köra 100 mil i sträck i farmor fart då blir det väldigt påfrestande när man år nita för någon turist som inte lärt sig använda backspeglar..

M.v.h mojja

Exakt ! Upplever bromsarna på V70´n vara bättre än 850´n jag hade förut. Bytte skivor & belägg på 850´n pga att de hade slagit sig & 2 veckor senare var de warped igen :x . Detta som ett resultat av kraftig inbromsningar från + 200km/h....

Hade inte skadat med Porsche bromsar.

Tycker det är tämligen småsnålt av Volvo att inte utrusta sina bilar med ordentliga bromspaket.
Användarvisningsbild
av camaro69
V70BiFuel03 skrev:
Exakt ! Upplever bromsarna på V70´n vara bättre än 850´n jag hade förut. Bytte skivor & belägg på 850´n pga att de hade slagit sig & 2 veckor senare var de warped igen :x . Detta som ett resultat av kraftig inbromsningar från + 200km/h....

Tycker det är tämligen småsnålt av Volvo att inte utrusta sina bilar med ordentliga bromspaket.
Undrar i så fall om det inte är fler än Volvo som är snåla? :wink:

Köp dig en R så får du riktiga bromsar.

Köper man "snik", så får man "snik".

Allt är ju en kostnadsfråga, eller?

:D
Användarvisningsbild
av greeeken
camaro69 skrev:
V70BiFuel03 skrev:

Undrar i så fall om det inte är fler än Volvo som är snåla? :wink:

Köp dig en R så får du riktiga bromsar.

Köper man "snik", så får man "snik".

Allt är ju en kostnadsfråga, eller?

:D

Jo men en R är oxå SNIK
Köp en M6a elle den senaste porchen så får du se på bromsar som spöar skiten ur R:en :D

på en så pass vanlig bil som snik v70 o s60 så borde det vara BRA bromsar kan man tycka

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]