Har en volvo v70 -05 där diselvärmaren inte startar. Har idag varit på Bilbolaget o gjort en felsökning men det fanns inga felkoder. Jag frågade då vad jag ska göra o det visste han inte, han sa att jag skulle komma tillbaka på onsdag för då var en annan personal tillbaka. Har ni varit med om detta och vilka fel ser man när man gör en felsökning?
Be dem läsa ut modulen CPM (combustion preheat module) vilket värmaren kallas på "modulspråk".
Finns där ej felkod (vilket det alltid finns om värmaren ej startar som den ska) får man köra felsökarläget i VIDA där man kan se under vilken process i uppstarten av värmaren det skiter sig.
OBS! Har värmaren gjort sina startförsök, låst sig, och man raderar felkod, prövar starta den igen och den då tänder till kan en vit rökdimma tjockare än vad Gustaf II Adolf skådade vid Lützen uppstå. Inte farligt men någon lär ringa 112.
Såhär:
Din värmare kommer med största sannolikhet behöva tas isär och rengöras invändigt samt tömmas på diesel, så kan vara bra att förbereda sig på det.
Det absolut vanligaste felet är att värmaren är helt igengeggad av RME-diesel (mackdiesel) som blivit till tjära vid förbränning, för värmaren och dess insprutningskomponenter är byggda att gå på B0-diesel. Man kan undvika detta genom att aldrig köra värmaren kortare än 15-20 minuter. Hint: startar du bilen och flyttar den 20m startar värmaren och stänger av direkt... = rena döden.
De andra vanliga felen:
Glödstift trasigt. Vanligt att de går sönder. Har de väl gått sönder brukar de inte glappa igång så att säga.
Sotdimma över flam-övervakaren, uppstår pga kortvarig körning av värmare så sot bildas. Sotet täcker flamsensorn som luras att tro att värmaren ej tänder.
Trasig värmartermostat. Sällsynt men har hänt folk har jag löst.