Dom vanligaste felen
1. Hylsan och splinsen.
2. Datorn till haldexen (sitter på bakaxeln)
Har lagat båda felen.
Hylsan och splinsen var med när Bil & Maskin laga det.
Datorn tog bort den själv skicka till OBD2 Karlstad som renovera datorn på mindre än en dag. Ett otroligt elände få bort den så var beredd på det kan bli spänande. Däremot montera enkelt. Dock är allt som har med haldexen otroligt dyrt. Så akta varenda skruv dom är tillverkade i guld typ. Bara oljan kostar 580 kr/L. 2 skruv lite packningar typ 1300 kr. Finns även en tryckventil där bakom. Var en del prat om den för en 14 år sen. Men aldrig varit med om den pajat på våra. Samma där otroligt dyr. Tänkte byt den i förebyggade syfte. Men det tänkte jag inte efter hört priset på den
Men åter till ämnet.
Allt fungera igen super efter båda gångerna det har renoverats.
Min har gått 11.000 mil nu sen nya splins och hylsa monterades. Ska för säkerhetsskull försöka böka ut klumpen i år och smörja splinsen för vara extra rädd om sakerna. Det som är det egentliga felet på sakerna. Det finns kngen smörjning av ena sidan på splinsen. Rekomendationer jag fått av kunnig är smörja helst var 3 år om man vill det inte ska gå ner sig.
Iden med palla upp bilen och snurra på däcken bra förslag. Har för mig man kan snurra kardan för hand om splinsen är sönder. Men ska låta det vara osagt. Är ganska länge sen vi renovera båda våra XC vinkelväxlar.