Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som titeln anger min v70 ( motorkod:B5244S2) har två felkoder tillsammans, mest misfire. Jag erkänner att jag körde vidare trots varningslampa i typ 2 månader men nu är den rätt grining. Startar inte på alla cylindrar men är inte svårstartad, svarar ojämnt när jag behöver gasa lite extra i uppförsbackar men hämtar upp sig. Jag har bara kört väldigt korta sträckor efter att den blev grinig.

Jag köpte en felkodsgrunka och jag antar att det går att få ut mer information än felkoderna men jag får hvudvärk av alla siffror och resultat som jag inte fattar något av.

Innan jag ringer mitt ex ( han är typ en MacGyver men det är alltid pinsamt att ringa) eller väntar på att min nuvarande särbo kommer om några veckor (också en Macgyver men men färre verktyg 😂) vad för reservdelar borde jag ha till hands som inte kostar onödigt mycket? Jag vill hels att det mest troliga ska finnas på plats. Nya tändstift, injektor från skroten? Behöva tändspole och tändkabel? Jag inser att det kan vara luftmassemätaren också men annat?

Tack på förhand från tant Helene
Standardåtgärd vid felkod "missfire cylinder x" är att skifta tändspole med någon annan cylinder och se om felet följer med. Följer felet inte med får man fortsätta med att skifta tändstiften också. Jag hade detta fel på en 2002 2.4T , skiftade tändspolar och felet försvann(!!) och felet berodde troligtvis på kontaktproblem(oxid), kostnad = 0 KR.

Tändkablar finns inte på V70N utan varje cylinder har sin egen tändspole.

Verktyg för denna åtgärd är 1/4" hylsnyckelsats med torxbits på Biltema/Jula, kostar inte mycket och bra till annat. Skall tändstift skiftas behövs en 3/8 hylsnyckelsats.

"System too lean bank 1" beror vanligen på att motorn drar in tjuvluft efter luftmassemätaren, orsak troligtvis spricka/skada skada insugsslang. Förslagsvis kan man spruta startgas utefter insugsslang och se var tomgångsvarvtalet ökar.
/Hasse

Min V90 D4 med adblue har på ett år oc[…]

V60 T3 -2011 Turbo laddar inte

Min lösning för framtida ”sök[…]

Vibrationer vid gaspådrag C70

Däcken kanske? Du har inte fel fälgar oc[…]

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]