Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RGrönnevik
Batterilampan på min v70 från 05 började lysa när sambon körde hem häromdagen. Har mätt på batteriet och den blir låg när man startar bilen. Sen sjunker den desto längre bilen är på. Har testat med ett annat batteri och fått samma fel.

Läst lite men antar att det är generatorn eller laddregulatorn. Kan man på nåt sätt mäta fram vilket det är? Vilket är vanligast att gå sönder?
Är det värt att försöka hitta på typ bildemontering en så man slipper köpa en ny för dyra pengar? Den har gått 340000 så man är ju inte sugen på att lägga ut en jävla massa pengar.
av rosefors
Troligtvis kolen som är slut som sitter på laddregulatorn.

På 05 så är laddregulatorn lite mer avancerad än på de tidigare årsmodellerna och kostar därför lite mer. Det kanske har ändrats nu men förr kunde man köpa den som reservdel på biltema för 00-04 men inte för 05-. Kontrollera så du köper rätt!

Tips: generatorn behöver plockas ut men det är ganska lätt att få ut den på dessa bilar. Du behöver vika undan servon tillfälligt inklusive högtrycksslangen, och eventuellt kylarslangen/OTE-rör om det är bensin.

Se till att ha en stjärnmejsel som verkligen passar på skruven på regulatorn då dom brukar sitta ordentligt och är lätt att dra runda i skallen.
av RGrönnevik
rosefors skrev: ons 03 jan 2024, 22:12 Troligtvis kolen som är slut som sitter på laddregulatorn.

På 05 så är laddregulatorn lite mer avancerad än på de tidigare årsmodellerna och kostar därför lite mer. Det kanske har ändrats nu men förr kunde man köpa den som reservdel på biltema för 00-04 men inte för 05-. Kontrollera så du köper rätt!

Tips: generatorn behöver plockas ut men det är ganska lätt att få ut den på dessa bilar. Du behöver vika undan servon tillfälligt inklusive högtrycksslangen, och eventuellt kylarslangen/OTE-rör om det är bensin.

Se till att ha en stjärnmejsel som verkligen passar på skruven på regulatorn då dom brukar sitta ordentligt och är lätt att dra runda i skallen.
Tack för hjälpen. Bytte den idag. Nu laddar den igen. Dock lyser lampan fortfarande. Kan det vara så att den måste nollställas på verkstad?
av sicnarf
Har du rätt regulator till din bil? En finns till 00-04 och en till 05-08 om jag har rätt.
En fråga bara: Byttes den på plats i motorn eller tog du ut generatorn och bytte laddregulatorn?
av RGrönnevik
sicnarf skrev: lör 13 jan 2024, 19:52 Har du rätt regulator till din bil? En finns till 00-04 och en till 05-08 om jag har rätt.
En fråga bara: Byttes den på plats i motorn eller tog du ut generatorn och bytte laddregulatorn?
Har köpt den på Mekonomen. En Bosch orginaldel. Sökte med mitt regnr så borde vara rätt. Den ser helt identisk ut som den gamla.

Jag tog ut generatorn.

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]