Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PelleXC70
Nu har jag läst flera trådar och fått många bra tips gällande utebliven fyrhjulsdrift. Jag har en XC70 2,5T automatlåda från 2007, 26000mil. Har ingen fyrhjulsdrift eller antispinnfunktion och felmeddelanden så som ”abs-service erfordras” och ”antisladd tillfälligt avstängd” har slutat visas i displayen. Följande kan konstateras;

-ABS-bromsfunktionen fungerar, alltså borde signaler från hjulsensorerna funka.
-kardanaxeln snurrar fram till Haldex-kopplingen.
-styrvinkelgivaren funkar och ger bra och jämna värden på datorn vid alla lägen på ratten.
-har 12V spänning fram till Haldex-elektroniken (DEM).
-har följande felkoder enligt datorn:
Broms ABS(BCM) Mark 25 AWD:
DTC0109 kommunikation CAN bus (permanent)
DTC0108 kommunikation CAN bus (permanent)

Broms-styrvinkel-diagnose DSTC
DTC000E Styrenhet (permanent)

Alltså, någonting gör att Haldex inte kopplar in vid slirande framhjul…

Har nu följande funderingar/frågor:

1. Hur kan jag mäta om DEM ger signal till Haldex-pumpen? Antar att jag inte kan mäta spänning ut från DEM när bilen står still i garaget? Kan man tvinga aktivering av inkopplingen av fyrhjulsdriften?

2. Har läst att ett vanligt fel på Haldex kan vara att en tryckgivare eller ett relä inte fungerar. Var sitter dessa och hur kan jag kolla funktionen på dom?

3. Tänker att jag borde kolla punkterna 1 och 2 innan jag börjar riva isär Haldexpumpen för olje- och filterbyte? (Dock så är det säkert är dags för Haldex-service då detta inte är gjort på ca 10.000mil.)

Tacksam för all hjälp och tips.
Användarvisningsbild
av Greffel
Hej Pelle
Nu har jag inte följt dina frågor om du ställt dom i tidigare trådar.
När du säger att kardanaxeln snurrar så har du pallat upp bilen i alla fyra hörn och tittar under ?
Om så är fallet kan det mycket väl vara vinkelväxeln som är kass, den orkar driva kardanen utan belastning.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Med felkoder som BCM-0109, BCM-0108 och SAS-000E kommer troligen inte bilen att aktivera DEM (Haldex/fyrhjulsdriften) innan felen som skapar felkoderna är reparerad.
Felkoderna pekar på internt fel i SAS/SWM, byt gärna båda moduler (SAS och SWM) , minimum SAS.
Begagnade moduler från samma modell och år som din bil går normalt att nytta direkt, medan en helt ny SAS från "Volvo" får laddas med ny programvara på Volvoverkstaden.

När "ny" SAS (och SWM) är på plats, får DSTC kalibrerats , och fyrhjulsdriften kommer troligen fungera igen.
(Det skadar inte att byta olja och filter i Haldex'en när den fungerar igen)
Tack för era svar.

@Jiha1968: Men, nu blir jag lite undrande här; enligt datorn som kopplats in så har jag sett värdena på styrvinkeln i realtid när jag vrider ratten fram och tillbaka till ändlägena, allt ser bra ut och värdet ändras i takt med att ratten vrids, inga avbrott eller uteblivna värden någonstans hur jag än vrider ratten. Detta resultat trodde jag innebar att rattvinkelsensorn fungerar och ger korrekt värde. Men jag borde alltså byta den modulen ändå??

@Greffel: Vidare undrar jag om inte är så att det borde låta en del om vinkelväxelhylsan är trasig? Jag har pallat upp bilen vid framhjulen, lagt i växel och konstaterat att kardanaxeln snurrar. Behövs det alltså mer motstånd än att bakhjulen står kvar på golvet för att kolla vinkelväxelns funktion? Hur isf?
Användarvisningsbild
av Greffel
PelleXC70 skrev:Tack för era svar.

@Greffel: Vidare undrar jag om inte är så att det borde låta en del om vinkelväxelhylsan är trasig? Jag har pallat upp bilen vid framhjulen, lagt i växel och konstaterat att kardanaxeln snurrar. Behövs det alltså mer motstånd än att bakhjulen står kvar på golvet för att kolla vinkelväxelns funktion? Hur isf?
För att säkerställa att du inte har ett mekaniskt fel i vinkelväxeln hissar du upp båda framhjulen.
Sedan ålar du dig in under bilen och ber en kompis snurra på framhjulen.
Du håller fast kardanen så hårt du bara kan för att kolla att den inte tappa drivningen
Ah, tack. Jag ska prova det. Det ska alltså inte gå att vrida kardan mot stillastående framhjul. Men ang detta, borde det inte vara missljud från vinkelväxeln när man kör om den är sliten/trasiga splines?
PelleXC70 skrev: mån 01 jan 2024, 23:36 @Jiha1968: Men, nu blir jag lite undrande här; enligt datorn som kopplats in så har jag sett värdena på styrvinkeln i realtid när jag vrider ratten fram och tillbaka till ändlägena, allt ser bra ut och värdet ändras i takt med att ratten vrids, inga avbrott eller uteblivna värden någonstans hur jag än vrider ratten. Detta resultat trodde jag innebar att rattvinkelsensorn fungerar och ger korrekt värde. Men jag borde alltså byta den modulen ändå??
Jag går utifrån att bilens felkoder (BCM-0109, BCM-0108 och SAS-000E) återkommer efter radering, och i så fall:

BCM-0109: BCM klagar på att den mottar fel statussignal från SAS, där SAS berättar att den har en intern fel
BCM-0108: BCM klagar på att SAS inte har skickad OK-signal innan 2 minut efter att bilen har börjat rulla över 10km/h
SAS-000E: SAS berättar att den har en intern fel, relaterad till initialisering/start

Med andra ord så har bilen två moduler som berättar att SAS har et internt fel, och jag tycker det är ett tydligt pekande mot en defekt SAS.
Därför rekommenderar jag att byta SAS, gärna SWM samtidigt då all ström och signaler till SAS går via SWM.
(SAS gör normalt mer arbete än att endast berätta om höger/vänster position på ratten)

Klart bilen kan ha flera fel, t.ex. programvara-relaterad fel i BCM/SAS, eller en rasat hylsa till vinkelväxeln, men den elektroniska styrningen av fyrhjulsdriften kommer inte att fungera normalt när någon av referens-modulerna inte är ok.
Om hylsan har rasat, så ger den ofta oljud i början, men efter ett tag blir den gärna lite tystare.
Jag tackar och bockar för alla tips. Ska idag, dubbelkolla vinkelväxeln, men när du beskrev det så ang felkoderna, så låter det logiskt. Börjar i den änden. Återkommer och berättar om resultatet.
Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]

VoC kan vara den sämsta tjänst jag betal[…]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad SAA[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Att den går dåligt när du gasar &[…]