Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av soemto
Hej, någon som vet vilket viloläge min bakrutetorkare ska ha? Volvo V70 årsmodell 2006
av VolvoTotte
Viloläget på torkaren skall vara till höger på bakrutan (tror det blev så på årsmodellerna fr o.m 2004 och senare på V70N, tidigare årsmodeller hade viloläget till vänster)
av soemto
Tack volvototte, då vet jag hur det ska vara. Min torkarmotor har sagt upp sig, men torkararmen har stannat på vänster sida, har sneglat lite på olika v70 bilar och som du säger ligger dom till höger. :-)
av VolvoTotte
Jag hade samma problem med min torkararm på bakrutan för något år sedan. Den stannade nästan rakt upp. Löste det genom att slå på strömbrytaren på spaken, hålla ett stadigt tag i axeln som armen sitter på och dra lite fram och tillbaka i armen för att hjälpa motorn gå tillbaks till viloläget. Sen dess har den fungerat klockrent :-D
av Råraksätaren
När min bakrutetorkare är igång mycket vid kraftigt regn så stannar den ibland. Hittills så har jag bara behövt gå ur bilen och röra torkararmen fram och tillbaka med handen så har den startat sina svepningar igen.
V70 årsmodell 2005
av panth0n
Råraksätaren skrev: tis 26 dec 2023, 15:20 När min bakrutetorkare är igång mycket vid kraftigt regn så stannar den ibland. Hittills så har jag bara behövt gå ur bilen och röra torkararmen fram och tillbaka med handen så har den startat sina svepningar igen.
V70 årsmodell 2005
Den börjar väl sega fast sig pga gammalt fett eller rost i den. Tipset är att plocka ner den och rengöra samt smörja upp med nytt fett innan den bränner motorn.
av Råraksätaren
Bosse Bildoktorn använder automatlådeolja när han smörjer axeln till bakrutetorkaren, påstår att den oljan är snäll mot gummi.

Kanske är det ännu bättre med silikonspray eller silikonolja för att vara snäll mot gummit?
V90cc vibrationer

Går i tankarna att införskaffa en v90cc[…]

Indikationer på att backventilen vid insprut[…]

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]