Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Firehawkno1
Hej
Har försökt söka i forumet men inte hittat ett bra svar

Jag tänkte byta termostat på bilen men vet inte vilken termostat som jag ska ha.

Min fråga är, går det inte att öppna termostathuset och byta termostaten där i?någon som vet hur själva termostaten ser ut isf? Vad jag har sett så finns 2 olika utseenden på termostat till d5,stämmer det?
Eller är det bara att byta ut komplett termostathus som gäller?

Bilen i fråga är en v70 -06 D5
Termostathuset som sitter på bilen ser ut som denna
https://vparts.se/media/catalog/product ... 050910.jpg

Tacksam för svar
Timmy
av klacken
På din är det tänkt att man byter huset men går nog att öppna och bara byta termostat men packningen finns inte att köpa så den måste man tillverka själv isåfall
av Firehawkno1
Ok tack för svar,ja packningen i sig går ju att köra på tub tex som sagt :-)
v16v skrev:Jag har bara bytt termostat på en -06 D5, använde packning på tub och det är tätt.
Eftersom jag har lite svårt att öppna för att titta vilken modell på termostat som sitter i då jag behöver bilen dagligen så kanske du kommer ihåg hur din såg ut?

Eftersom jag får fram 2 olika utformningar
IMG_1032.jpeg
IMG_1032.jpeg (192.93 KiB) Visad 839 gånger
IMG_1031.jpeg
IMG_1031.jpeg (34.46 KiB) Visad 839 gånger
av Firehawkno1
Tack för att du hade minnet i behåll 😃
Då ska jag göra ett försök å beställa en sån å hoppas att det är det som orsakar mitt problem med att motortempen inte vill gå upp i arbetstemperatur när det är under -5 grader ute och hoppas på att det inte är något mer😅

Tack för svaren iaf

/Timmy
av SAM
Hej!
Har du kollat att dieselvärmaren fungerar?
Utan den så får motorn svårt att komma upp i rätt arbetstemperatur.
Värmaren skall starta när motorn behöver tillskottsvärme. Inget du kan påverka. Värmaren sköter det åt dig.
Lycka till!
Sam
av Firehawkno1
Ja dieselvärmaren har jag efter mycket om å men fått liv i så den fungerar som den ska,men när motortempen inte går upp som den ska så går värmaren konstant tills man stänger av bilen och det är inte heller super optimalt
Så först på tur står termostat iaf :-)
av panth0n
Av VIDA att döma finns olika termostathus till din årsmodell beroende på motorkod, och de ser typ likadana ut, och termostaterna skiljer sig.
Vilken motor har du? De har utöver "D5" en längre beteckning, ex D5244Tx, där x kan vara ett nummer mellan 2-7. Vet du inte så skriv vin-nr så kan jag kika vad som passar.
GATES TH35991 verkar vara huvudregeln, men finns som sagt alternativ :x

Fungerar dieselvärmaren och du inte får temperatur beror det garanterat på termostaten vilken fastnar i öppet läge och orsakar läckaget. Det hjälper föga att dieslarna knappt genererar någon värme hehe.

Smidigast är att hänga av multiremmen, lossa servopumpen och jobba därifrån. Vill även minnas att långa torx-bits (över 1 dm) är guld värt att ha så man kommer åt, iallafall på de tidigare D5orna. Inga bekymmer att täta med egen packning på tub :-)
av v16v
Jag tog bara bort termostathuset från toppen med en lång torx, sedan delades termostatshuset byte termostaten limmade ihop huset och satte den på plats. tidsåtgång ca 1 timme.
Glykolen sög jag ut med 10 mm. slang nertryckt i expansion kärlet ända in i nedre slangen ca 2 liter.
Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]

Är det någon som har monterat nyare bak[…]