- tis 12 dec 2023, 15:40
#1563995
har en V70 2.5t automat som vibrerar vid körning (både gaspådrag och frirullning) kag kan utesluta däck, bromsar osv. och har tex provat att, med bilen upphissad och avmonterade bromsskivor, gasa på och det känns vibrationer även då. Så nästa steg tänkte jag prova att byta drivaxlarna. Det är jag funderar över är:
1. läste någonstans att det kan rinna ut olja från växellådan på vänster sida när man demonterar den korta axeln, jag tänkte jag skulle slippa klabba med oljan då växellådsoljan är bytt för 2 år sedan.
Hur högt brukar oljenivån stå i växellådan? Står oljan i nivå med hålet för drivaxeln? jag skall byta drivaxeln när bilen står uppallad på vänster sida och kommer då luta åt höger, kan jag klara mig ifrån att oljan rinner ut då?
2. Brukar den sitta hårt i navet eller kan man klara det med slag från en hammare (med någonting mellan givetvis)
3. brukar det räcka att ta tex en kofot och bända ut för att få loss änden mot växellådan? och när den nya axeln monteras är det bara att pressa in den tills man hör att den klickar i växellådan?
1. läste någonstans att det kan rinna ut olja från växellådan på vänster sida när man demonterar den korta axeln, jag tänkte jag skulle slippa klabba med oljan då växellådsoljan är bytt för 2 år sedan.
Hur högt brukar oljenivån stå i växellådan? Står oljan i nivå med hålet för drivaxeln? jag skall byta drivaxeln när bilen står uppallad på vänster sida och kommer då luta åt höger, kan jag klara mig ifrån att oljan rinner ut då?

2. Brukar den sitta hårt i navet eller kan man klara det med slag från en hammare (med någonting mellan givetvis)
3. brukar det räcka att ta tex en kofot och bända ut för att få loss änden mot växellådan? och när den nya axeln monteras är det bara att pressa in den tills man hör att den klickar i växellådan?
