Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kort och gott så är det som att på ena sidan vid kuggarna så har remmen hamnat lite utanför. Den sticker liksom ut en liten bit åt ena hållet och blottar kuggarna på andra sidan. inte jättelätt att få det att synas bra på bild men den ligger alltså verkligen "snett" eller vad man ska säga. vid kuggarna på hjulet närmare kupén så verkar remmen ligga mer mitt på som den ska.

Är detta ett problem eller? Vågar jag köra med detta? Remmen är bytt på verkstad för 5 år sedan.
Screenshot_20231205_212641_Gallery.jpg
Screenshot_20231205_212641_Gallery.jpg (951.25 KiB) Visad 670 gånger
Screenshot_20231205_212545_Gallery.jpg
Screenshot_20231205_212545_Gallery.jpg (1.02 MiB) Visad 670 gånger
panth0n skrev:Vandrar remmen ut å in medans motorn går eller "ligger den still"? Hur står remspännaren när bilen är kall, "rumstempererad" samt varm?
Mina idéer går främst kring att antingen vattenpumpen glappar, att remspännaren är felspänd eller att VVT-drevet glappar.
Nja vandrar inte ut och in direkt, men den undulerar liksom fram och tillbaka någon pytteliten gnutta i jämn takt väldigt fort, vilket jag misstänker är normalt? Den vandrar liksom inte i övrigt på något synbart sätt. Stod och tittade på den med motorn på i några minuter och kunde inte se någon gradvis förflyttning med ögat.
Kan egentligen ingenting om detta, men tycker det ser ut som att kamremmen är skavd på både utsidan mitten och yttre insidan (vänster sida) som syns på båda bilderna. Om den går emot något någonstans ELLER har gått emot något föremål, så blir det kanske så här? Beklagar om jag som amatör har helt fel kommentarer...
Har liknande problem på min efter kamremsbyte, misstänker att spännaren jag monterat är defekt alt att jag misslyckades vid montering. Har du löst problemet med att kamremmen löper något utanför?

Iom att du har yttre kamremskåpan monterad så antar jag att du ej kollat hur remmen löper över styr/brytrullen?
På min vandrar remmen just i sidled vid spännaren, tänkte om du lagt märke till det på din?

Upptäckte du detta efter kamremsbyte, eller lyfte du på kåpan av nyfikenhet?

Mitt första svar här på forumet, men hoppas det blir korrekt. Och att du kommit fram till vad som orsakat att remmen inte vill löpa helt önskvärt.

Mvh R

Försöket hitta bränslepumprelä[…]

D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]