Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Det har börjat lukta som när man slirat våldsamt på kopplingen om XC70in. Men det är ju automat och lådan växlar som den ska.

Kan det vara relaterat till Haldexen? Vad kan det i så fall vara tro?

Tusen tack!
panth0n skrev:Luktat på bromsarna? Haft kännt samma typ av doft när bromsar legat på..
Jo jag har gjort det och testat köra en stund och känna på dem men de är svala. Fram bytte jag skivor och klotsar i höstas. De kan ju kärva för den sakens skull. Får för mig att det är fram det luktar mest.

Men tack för tipset, ska definitivt undersöka bromsarna lite mer.
panth0n skrev:Luktat på bromsarna? Haft kännt samma typ av doft när bromsar legat på..
Idag luktade det inte så mycket men jag tycker det går lite tungt. Jag kanske inbillar mig.

Men jag har iaf beställt allt nytt till bromsarna bak. En skiva är lite, lite varm när man kört en stund. Tror i så fall att det är handbromsen som ligger på lite.

Dom börjar ända vara ganska slitna, skulle gissa att det inte bytts sen den rullade av bandet för 22000 mil sedan.
S6024t skrev:Även så kan ju handbromsen kärva...
Bytte skivor, klotsar och backar bak Idag. Bromsvajrarna löpte lätt. Det såg inte så vansinnigt gammalt och rostigt ut så det är nog bytt nån gång tidigare.

Vi får se vad som händer. Nu hör man tydligt att bromsmekaniken släpper när man släpper handbromsen.

Drog en kortare svängt och jag inbillade mig att den momentana förbrukningen såg lägre ut än tidigare. Får se om det är ren inbillning vad det lider.

Då hoppas jag att det inte ska lukta bränt nått mer!
Nu när jag kört hyfsat långt kan jag konstatera att du hade rätt!

Bytte skivor, belägg och backarna till handbromsen och problemet har inte återkommit!

Tack för feedback!
V60 T3 -2011 Turbo laddar inte

Min lösning för framtida ”sök[…]

Vibrationer vid gaspådrag C70

Däcken kanske? Du har inte fel fälgar oc[…]

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]

låg tomgång v70 04a

En 04 lär väl ha Bosch spjällhus oc[…]